Multe povești ale persoanelor de succes ne pot inspira pentru a deveni cea mai bună variantă a noastră. De această dată, Ego.ro o prezintă pe Ana-Maria Iancu, fondator Woman in Business. Ea ne-a vorbit despre proiectul cu care a reușit să capteze atenția femeilor din România, explicând și ce planuri are în următoarea perioadă. Tânăra o să organizeze activități în școli pentru încurajarea antreprenoriatului în rândul tinerelor din medii defavorizate.
Într-un interviu în exclusivitate pentru Ego.ro, Ana-Maria Iancu ne-a spus totul despre proiectul pe care l-a demarat pentru a motiva femeile. Ea nu s-a lăsat descurajată de provocările întâlnite și a venit cu o idee inedită, pentru a le da curaj reprezentantelor sexului frumos. De asemenea, aceasta nu se oprește aici, vrând să dezvolte tot felul de activități.
Ego.ro: Bună, Ana-Maria! Povestește-mi puțin despre cum a început proiectul „Woman in Business”. Cum ți-a venit această idee?
Ana-Maria Iancu: Bună! Ideea mi-a venit într-un mod spontan, sincer. Mă uitam la un serial și mi-am dat seama că vreau să creez ceva, voiam să fiu parte din poveste, nu doar să vizionez scenarii scrise de alții. Simțeam nevoia să fac mai mult, să fiu mai mult și, fără doar și poate, să las ceva în urmă. Aveam ideea asta în minte, că vreau să motivez cumva femeile, dar a trebuit să identific modalitatea prin care puteam realiza asta. Cu toții ne inspirăm din poveștile oamenilor de succes, le apreciem și încercăm să le folosim ca model sau punct de plecare în drumul nostru către succes. Am încercat să cuprind în interviurile realizate de mine toate aspectele de interes comun, toate informațiile pe care le consideram utile pentru femeile care citeau articolele.
Povestea își are, de asemenea, rădăcinile și în copilăria mea. Fiind destul de introvertită, când rămâneam singură îmi imaginam povești cu oameni de succes cărora le luam interviuri. Aveam și o emisiune care semăna foarte mult cu proiectul Woman in Business. Tocmai de asta consider că e parte din mine, acea parte visătoare și inocentă care nu o să moară niciodată. Cu toții o avem, dar contextul nu ne permite de cele mai multe ori să fim așa cum ne dorim cu adevărat, așa cum voiam să fim când eram mici.
Cum au reacționat persoanele cunoscute în momentul în care au aflat de acest proiect? Am observat că există numeroase interviuri cu multe femei puternice.
Ana-Maria Iancu: Sincer, au fost foarte puțini oameni în jurul meu care au crezut în această idee. Dar nu pot spune că acest lucru m-a descurajat. Nu e confortabil să ai persoane în jur, mai ales persoane apropiate, care îți spun că „nu o să reușești”, „e o idee proastă” și așa mai departe. Însă cei care au fost lângă mine au făcut totul să pară mai ușor. Dacă ai o idee în care crezi cu toată ființa ta nu trebuie să stai pe gânduri, nici măcar atunci când ești descurajat. Nu contează de cât de multe ori ești refuzat, de cât de multe ori greșești sau că nu îți iese ceva din prima, vei învăța pe parcurs. Trebuie să pui o parte din tine și pasiunea ta în tot ce faci, iar oamenii o să rezoneze într-un final cu ideea ta.
Ce îți dorești de la acest proiect? Am înțeles că „Woman in Business” încurajează femeile să pășească în lumea antreprenoriatului.
Ana-Maria Iancu: Îmi doresc foarte mult ca prin acest proiect să las ceva în urmă. Societatea în care trăim descurajează inițiativa, mai ales în România. Iar când vine vorba de femei, lucrurile sunt și mai puțin frumoase. De multe ori ne lovim de percepții greșite asupra femeilor care ocupă funcții de top level management, femei antreprenor. Încrederea în tine este primul pas către succes, așa că, prin acest proiect, am vrut ca femeile de pretutindeni să regăsească motivația și încrederea de care au nevoie pentru a excela în carieră, pentru a dezvolta un business sau pentru a deveni cea mai bună versiune a lor. Sunt convinsă că noi, femeile, suntem capabile să realizăm orice ne propunem, suntem capabile să gestionăm un business eficient, suntem capabile să excelăm în diverse domenii de activitate.
Am încercat să cuprind în interviurile realizate de mine toate aspectele de interes comun, toate informațiile pe care le consideram utile pentru femeile care citeau articolele. La începutul proiectului am plecat de la ideea că vreau să prezint povestea a 100 de femei de succes care au excelat în business, dar, mai târziu, mi-am îndreptat atenția și către femeile care au excelat în carieră, deoarece pot fi un exemplu pentru orice femeie, oricând.
Cum suntem reprezentate, ca femei, în această lume? Crezi că este mai greu să ajungem unde ne dorim?
Ana-Maria Iancu: Nu cred că este neapărat mai greu să ajungem unde ne dorim, sunt sigură, în schimb, că ne lipsește curajul. Femeile dețin toate abilitățile necesare pentru a dezvolta un proiect, pentru a pune pe picioare o afacere, pentru a reuși să facă tot ce își propun. Însă ceea ce le impiedică este mentalitatea greșită cum că suntem mai slabe și mai ales modul în care societatea a impus, până nu de mult, anumite valori legate de cum ar trebui să fie și să se comporte o femeie. Lucrurile s-au schimbat, însă modelul feminin promovat în trecut a lăsat urme asupra noastră.
Am citit că te-ai lovit de câteva provocări, mulți crezând că proiectul acesta ar fi un act de feminism. Ce părere ai despre acest lucru?
Ana-Maria Iancu: Proiectul meu este clar dedicat femeilor, dar nu pot spune că este total o mișcare feministă pentru că nu este o inițiativă care susține că nu avem parte de suficiente drepturi și libertăți sau că nu ar exista egalitate între sexe. În schimb, ce îmi doresc să fac este să demonstrez că femeile sunt perfect capabile să aibă succes în domeniul antreprenoriatului. Și totodată să le încurajez să se dezvolte în această direcție.
Totuși, proiectul s-a dezvoltat, nu mai este în fază incipientă. Ce provocări mai întâlnești, în viața de zi cu zi, atunci când vine vorba despre a crește „Woman in Business”?
Ana-Maria Iancu: Cred că cea mai mare provocare pe care am întâlnit-o până acum (și mă tot lovesc de ea) este dezinteresul oamenilor față de subiectele mai puțin picante, dar indispensabile pentru dezvoltarea societății în care trăim. Și, totodată, dezinteresul față de citit.
Care este inspirația ta atunci când vorbim despre dezvoltarea proiectului?
Ana-Maria Iancu: Clar nu vreau să mă opresc aici. O să continui să promovez poveștile femeilor de succes și nu numai. Aș vrea să vorbesc despre tinerele cu potențial, dar și despre femeile puternice din istorie. De asemenea, o să organizez anual evenimente pe tema “woman in business”. Și mi-aș dori foarte mult să reușesc să promovez educația antreprenorială în școli.
Ce beneficii aduce un astfel de proiect? Ce sfaturi ai pentru femeile care își doresc să ajungă în această lume?
Ana-Maria Iancu: Mai importante decât beneficiile materiale sunt cele care țin de dezvoltarea personală. Acest proiect mi-a oferit mai mult decât aș fi crezut vreodată. Prin acest proiect mi-am vindecat propria lipsă de încredere, am cunoscut femei absolut uimitoare de la care am învățat că nu trebuie să te oprești din visul tău nici măcar atunci când ești la pământ. Datorită acestui proiect sunt la un alt nivel din punct de vedere profesional, dar și pe plan personal.
Femeilor care își doresc să ajungă în această lume le-aș spune să își permită să viseze, ancorate în realitate, dar să o facă pentru că vor ajunge să realizeze tot ce își propun dacă au încrederea necesară că o pot face. Le sfătuiesc să lucreze la dezvoltarea lor personală zilnic, să se cultive și să nu renunțe niciodată la pasiunea lor, oricât de banală ar fi ea pentru cei din jur. Dacă au o idee să nu mai stea pe gânduri și să o pună în aplicare. Știu, la început pare totul atât de dificil și e ireal să crezi că și tu poți ajunge acolo, că poți fi femeia din povestea căreia alți oameni se inspiră, dar dacă nu începi acum nu vei ști niciodată cât de departe poți ajunge.
Cum ajunge o femeie la tine pentru a vorbi despre povestea ei? Le cauți tu pentru interviu sau primești și cereri?
Ana-Maria Iancu: La începutul proiectului le-am căutat eu, dar pe parcurs am primit și recomandări sau mesaje din partea altor femei de succes.
Ai avut satisfacția de a primi răspunsurile pe care le doreai? Adică, ți s-a întâmplat ca anumite femei să vină la tine și să îți spună că se vor implica în lumea antreprenoriatului datorită proiectului?
Ana-Maria Iancu: La începutul proiectului am spus că îmi este de ajuns dacă o să existe o singură femeie care o să îmi spună că și-a găsit curajul necesar să dezvolte un business citind interviurile mele și mi-am atins scopul, dar au fost mai multe și acum nu mă mai mulțumesc doar cu atât. Am primit o mulțime de mesaje de la femei care au dezvoltat un business după ce au urmărit interviurile din acest proiect. Nu cred că există satisfacție mai mare decât asta, să primești mesaje de la femei necunoscute care îți spun că datorită ție și proiectului tău au avut curajul necesar să transforme din pasiunea lor un business și că vor să te întâlnească într-o zi să îți mulțumească pentru tot.
Care este următorul pas? Ce îți dorești să mai faci pe viitor, visezi la un nou proiect?
Ana-Maria Iancu: Îmi doresc foarte mult să dezvolt Woman in Business, să duc acest proiect la un alt nivel. În perioda următoare o să organizez activități în școli pentru încurajarea antreprenoriatului în rândul tinerelor din medii defavorizate. Vreau ca aceste tinere, prin acest proiect, să beneficieze de cursuri gratuite, consiliere și un suport pentru consolidarea viitorului lor profesional. În aceeași măsură vreau să promovez și educația antreprenorială în școli și în licee, îmi doresc foarte mult să realizez un curs împreună cu echipa mea și cu profesorii universitari de la facultatea pe care am finalizat-o, cea de Științe Economice. Mi-aș dori enorm de mult să putem introduce acest curs în sistemul de învățământ de la noi, sistem în care nu este promovată deloc educația financiară.
Aș vrea să vorbim puțin și despre investițiile pe care le facem pentru un astfel de proiect. În general, ce investiție există pentru a pune bazele unei afaceri de genul acesta?
Ana-Maria Iancu: Investiția de început pentru un astfel de proiect nu este una foarte mare. La începutul Woman in Business a fost mai importantă resursa care ține de timp, mi-am investit majoritatea timpului în acest proiect. Spun timp pentru că am avut nevoie de el ca să promovez proiectul, să caut persoanele potrivite, să iau interviurile, să le redactez. A fost dificil pentru că am făcut totul singură, dar mă bucur mult că nu am renunțat și am reușit să ajung până aici.
Te-ai lovit vreodată de refuzuri?
Ana-Maria Iancu: Nu am avut până acum refuzuri în legătură cu interviurile, poate doar amânări. Cred că am expus tot ce am simțit în legătură cu acest concept, iar ele l-au împărtășit.
Pe lângă „Woman in Business”, ce faci în viața de zi cu zi? Acesta este singurul tău proiect sau ești implicată și în alt domeniu?
Ana-Maria Iancu: În acest moment am doar proiectul Woman in Business, dar am în minte și alte proiecte pe care vreau să le dezvolt în viitorul apropiat.