Circulația pe autostradă se desfășoară la viteze ridicate, ceea ce impune respectarea unor reguli stricte pentru siguranța tuturor participanților la trafic. Una dintre caracteristicile acestor drumuri este prezența benzilor speciale de accelerare și decelerare, care trebuie utilizate corect pentru a facilita intrarea și ieșirea de pe autostradă în siguranță. De asemenea, fiecare bandă de circulație are un rol bine definit, iar șoferii trebuie să cunoască obligațiile pe care le au în funcție de banda pe care rulează.
În România, viteza maximă permisă pe autostradă este de 130 km/h, conform legislației în vigoare, la fel ca în majoritatea țărilor Uniunii Europene. Totuși, în anumite zone, cum ar fi pe poduri sau în curbe periculoase, această limită poate fi redusă, iar șoferii trebuie să fie atenți la semnalizarea rutieră.
Pe alte tipuri de drumuri, limitele de viteză variază astfel:
Dacă în țări precum Germania, pe anumite porțiuni de autostradă nu există limite de viteză, în România și în alte state europene aceste limite sunt strict reglementate, pentru a asigura o circulație sigură și ordonată.
O caracteristică specifică autostrăzilor este prezența benzii de accelerare la intrarea pe drum și a benzii de decelerare la ieșire. Rolul principal al benzii de accelerare este de a permite șoferilor să atingă o viteză adecvată înainte de a se alătura traficului de pe autostradă. De obicei, această bandă are o lungime de minimum 300 de metri, timp în care conducătorii auto trebuie să se asigure că ating o viteză cât mai apropiată de limita permisă, pentru a se integra fără probleme pe banda 1.
„Conducătorii de autovehicule care intră pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor și să nu stânjenească în niciun fel circulația acestora”, prevede Art. 169 (1) din OUG 195/2002.
Citește și: Până la ce vârstă trebuie să stea copilul în scaun auto 2024? Ce spune legea
Așadar, este esențial ca șoferii să cedeze trecerea vehiculelor care circulă deja pe autostradă și să se asigure că nu provoacă situații periculoase.
Banda de decelerare, pe de altă parte, este destinată reducerii treptate a vitezei înainte de ieșirea de pe autostradă. Aceasta permite șoferilor să încetinească fără a afecta traficul de pe autostradă, evitând astfel riscul de tamponări din spate.
Depășirile pe autostradă trebuie să se efectueze prin partea stângă a vehiculului mai lent. Conform Codului Rutier, depășirea implică trecerea de pe banda 1 pe banda 2 și revenirea pe banda inițială după ce vehiculul mai lent a fost depășit.
Totuși, există și situația de „devansare”, care este legală și nu necesită o manevră de schimbare a benzii. Aceasta se aplică atunci când vehiculul mai lent se află pe banda 2, iar tu, circulând pe banda 1, îți continui deplasarea fără a schimba banda.
„Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcție de intensitatea traficului și viteza de deplasare, având obligația să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil”, se arată în Art. 42 din Codul Rutier.
Prin urmare, banda 2 trebuie folosită doar pentru depășire, iar șoferii au obligația de a reveni pe banda 1 imediat ce traficul o permite.
Citește și: Cea mai sigură mașină din lume. Nicio persoană nu și-a pierdut viața în accidente cu acest autoturism
Deși în România nu este impusă o viteză minimă pe autostradă, specialiștii în conducere defensivă recomandă ca șoferii să se deplaseze cu o viteză cât mai apropiată de cea a celorlalți participanți la trafic.
Potrivit expertului Titi Aur, „viteza cea mai sigură e cea cu care se deplasează coloana. Dacă tu mergi mai încet decât toți ceilalți, creezi un punct de risc”.
Această recomandare subliniază importanța adaptării la ritmul general al traficului, pentru a reduce riscul de accidente. Prin urmare, respectarea regulilor privind utilizarea benzii de accelerare, depășirea și adaptarea vitezei sunt esențiale pentru siguranța pe autostradă. Fiecare participant la trafic trebuie să fie conștient de responsabilitățile sale pentru a preveni incidentele și a asigura o deplasare sigură și rapidă.