Când se trece pe sub masă de Paşte. Acesta este unul dintre cele mai vechi obiceiuri pe care creștinii îl respectă cu sfințenie an de an. Ziua în care oamenii fac asta este considerată zi de doliu pentru toți creștinii și are o semnificație aparte. Iată tot ce trebuie să știți despre acest obicei.
Potrivit tradiției, în Vinerea Mare nu se face treabă în casă, iar persoanele credincioase țin post negru. În Vinerea Mare a pătimit și a fost răstignit Iisus Hristos și este considerată zi de doliu.
Înainte de ziua de Paște, în Vinerea Mare, toți oamenii merg la biserică unde vor trece pe sub masă. Aceasta este împodobită cu flori, iar obiceiul este respectat din cele mai vechi timpuri.
Anul acesta, Paștele se sărbătorește pe 24 aprilie, iar trecerea pe sub masă se face pe 22 aprilie, în Vinerea Mare.
În Vinerea Mare se scoate Sfântul Epitaf din Altar și se așază pe o masă mai înaltă ce simbolizează mormântul Mântuitorului. Credincioșii ajung la biserică încă de la primele ore ale dimineții și trebuie să aibă neapărat flori, pentru a le lăsa în biserică.
Se spune că acestea sunt oferite lui Isus. Ei sărută Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce ce sunt așezate pe Sfântul Epitaf, după care trec de trei ori pe sub masă.
Odată cu trecerea pe sub masă, creștinii coboară în mormânt împreună cu Hristos, pentru ca mai apoi să Învie odată cu El. Aceasta este semnificația obiceiului despre care nu foarte multă lume știe.
Există oameni care trec pe sub masă o singură dată, închipuind unicitatea Jertfei lui Iisus Hristos. Alții trec pe sub masă de trei ori. Ei fac asta în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos a stat în mormânt.
„Dumnezeul nostru, nădejdea tuturor marginilor pământului și a celor ce sunt pe mare departe. Cel ce mai înainte ai întocmit, prin Legea Ta cea Veche și Nouă, aceste zile de post, la care ne-ai învrednicit să ajungem acum, pe Tine Te lăudăm și Ție ne rugăm.
Întărește-ne cu puterea Ta, ca să ne nevoim întru ele cu sârguință, spre mărirea numelui Tău celui sfânt și spre iertarea păcatelor noastre spre omorârea patimilor și biruință asupra păcatului; ca împreună cu Tine răstignindu-ne și îngropându-ne, să ne ridicăm din faptele cele moarte.
Să petrecem cu plăcere înaintea Ta întru toate zilele vieții noastre. Că Ție se cuvine a ne milui și a ne mântui pe noi, Hristoase, Dumnezeule, și Ție slavă înălțăm, împreună și Celui fără de început al Tău Părinte, și Preasfântului și bunului și de viață făcătorului Tău Duh, acum și pururea și în vecii vecilor”. Amin.