Noi studii au analizat modul în care este asociată acivitatea zilnică și nivelul de inteligență. Unele persoane sunt mai active seara, iar altele, din contră, sunt mai active dimineața. Potrivit studiului, datele arată cât de inteligent ești, în funcție de ora la care te trezești.
Cercetările dr. Stuart Fogel, unom de ștință în domenul neuroștiinței cognitive, profesor la Școala de Psihologie a Universității din Ottawa și cercetător la Institutul Regal pentru Cercetare în Sănătate Mintală, fac lumină asupra modului în care ne impactează nivelul de activitate și trezitul mai de dimineață sau mai târziu.
Iar somnul, mai indică studiul, are legătură cu inteligența umană. Studiul a împărțit participanții în tipuri de persoane „matinale” și „nocturne”. A fost luat în calcul momentul din zi în care sunt mai active.
Lucrările anterioare sugerează că tipul de persoane care sunt mai active seara au o inteligență verbală superioară.
Cu toate acestea, sunt mai mulți factori ce trebuie luați în considerare. „Odată ce luați în considerare factorii cheie, inclusiv ora de culcare și vârsta, am constatat că lucrurile stau chiar pe dos și că persoanele matinale tind să aibă o capacitate verbală superioară”, spune Stuart Fogel, director al Laboratorului de Cercetare a Somnului de la Universitatea din Ottawa. „Acest rezultat a fost surprinzător pentru noi și semnalează că este mult mai complicat decât credeam înainte.”
Echipa lui Fogel a identificat cronotipul individului – tendințele lor de persoană nocturnă sau matinală – prin monitorizarea ritmurilor biologice și a preferințelor zilnice. Cronotipul unei persoane este legat de momentul în care, în timpul zilei, preferă să facă lucruri solicitante, de la activități intelectuale până la exerciții fizice.
Persoanele tinere sunt de obicei „tipuri nocturne”, în timp ce persoanele mai în vârstă sunt probabil „tipuri matinale”. De asemenea, și cele care au reguli mai înrădăcinate în activitățile lor ar putea fi considerate matinale. Juxtapunerea aici este că dimineața este critică pentru tineri, în special pentru copiii și adolescenții de vârstă școlară, care au programul stabilit de părinții lor matinali și rutinele lor. Acest lucru ar putea face un deserviciu tinerilor.
„Multe ore de începere a școlii nu sunt determinate de cronotipurile noastre, ci de părinți și de programul de lucru, așa că copiii de vârstă școlară plătesc prețul pentru că sunt niște tipuri nocturne, forțate să lucreze pe un program de matinali”, spune Fogel.
„De exemplu, orele de matematică și științe sunt în mod normal programate devreme în timpul zilei. Dar dacă tendința lor este de a fi tipuri de persoane nocturne, atunci nu îi va ajuta faptul că acele materii sunt programate dimineața”, mai spune el.
În cele din urmă, sunt dezavantajați, deoarece tipul de program impus lor este contrar ceasului lor biologic.
Studiul a înrolat voluntari dintr-o gamă largă de vârstă, care au fost riguros verificați. Scopul a fost de a exclude tulburările de somn și alți factori de confuzie. Ei au echipat voluntarii cu un dispozitiv de monitorizare pentru a măsura nivelurile de activitate.
Stabilirea ritmului optim al unei persoane, care stimulează inteligența, este cheia pentru înțelegerea rezultatelor acestui studiu nuanțat, spune Fogel. Vârsta unei persoane și ora reală de culcare s-au dovedit a fi factori importanți.
„Creierul nostru tânjește cu adevărat la regularitate și pentru noi să fim optimi în propriile noastre ritmuri înseamnă să ne ținem de acel program”, adaugă Fogel.
Așadar, cât de inteligent ești, în funcție de ora la care te trezești, nu este doar un mit.