Este sezonul vacanțelor și mulți români aleg să se deplaseze cu avionul, mai ales dacă merg în concediu în afara țării. Se poate întâmpla, de multe ori, ca zborul să aibă întârziere sau chiar să fie anulat. În aceste cazuri, compania aeriană are anumite obligații față de clienți. E bine de știut ce drepturi ai dacă zborul tău a avut întârziere și cui te adresezi pentru a primi despăgubiri, dacă este cazul.
Legislația din Uniunea Europeană prevede o serie de drepturi pentru pasagerii liniilor aeriene. Astfel, cei care se deplasează cu avionul, iar zborul are întârziere sau este anulat, trebuie să știe că au o serie de drepturi, în calitate de clienți. În funcție de cât de mare este întârzierea, pasagerii au dreptul să ceară inclusiv cazare.
Citește și: Cel mai scurt zbor comercial din lume: 90 de secunde între decolare și aterizare
Se consideră întârziere a zborului orice plecare efectuată cu minimum 15 minute mai târziu decât era prevăzută. Pasagerul poate cere despăgubiri în cazul în care avionul ajunge la destinație cu mai mult de 3 ore întârziere față de ora prevăzută inițial pentru aterizare.
Pentru a avea dreptul la despăgubiri, trebuie să fie îndeplinite o serie de condiții. Compania aeriană poate fi trasă la răspundere în cazul în care întârzierea s-a produs din vina ei. În situații excepționale, precum cele provocate de instabilitatea meteorologică, greve sau situații politice aparte, nu pot fi cerute despăgubiri.
În funcție de distanță și întârziere, despăgubirile pornesc de la 250 de euro și pot ajunge la 600 de euro:
Dacă plecarea întârzie atât de mult încât noua oră preconizată este a doua zi, pasagerii au dreptul să ceară cazare. Dacă trebuie să înnopteze, compania aeriană trebuie să le asigure cazare la hotel, precum și transport de la aeroport către hotel și invers. Pasagerii au dreptul la asistență gratuită pe perioada așteptării și nu trebuie să caute singuri soluții.
De asemenea, pasagerii au dreptul la despăgubiri dacă pierd zborul de legătură, din cauza întârzierii primului zbor. În acest caz, nu contează dacă zborul de legătură este operat de o companie din UE sau din afara ei.
În cazul în care ajungi la destinația finală cu mai mult de 3 ore întârziere sau zborul se decalează pentru a doua zi, te poți adresa companiei aeriene pentru a primi despăgubiri. Pentru a vă cere drepturile, trebuie să formulați o plângere către compania aeriană. Pasagerii pot completa fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, fie formularul pus la dispoziție de companie.
Este bine să păstrezi toate bonurile și chitanțele, atunci când întârzierea zborului provoacă cheltuieli adiționale. Compania aeriană este obligată să răspundă în 7 zile și să ofere despăgubiri. În cazul în care refuză să îi despăgubească pe pasageri, trebuie să ofere o justificare clară. În cazul în care lucrurile nu se rezolvă, pasagerii pot apela și la un avocat.
Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă din UE sau ajung în UE și sunt operate de o companie din UE. Nu se aplică zborurilor charter sau celor gratuite. Dacă zborul este anulat, clienții au dreptul la rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.