Ce poți să faci când ți se pierde bagajul în aeroport. Fie ca mergi în vacanță într-o altă țară, în călătorie de afaceri, sau pentru orice alt scop, avionul este cel mai rapid mijloc de transport către destinație. Însă cu toate că este considerat cel mai eficient, există o serie de probleme pe care le poți întâmpina atunci când călătorești pe calea aerului, de la întârzieri sau anulări ale zborurilor și până la pierderea bagajelor. În cazul în care te confrunți cu cea de-a doua situație, iată ce este de făcut.
Domeniul aviatic civil se confruntă cu mari probleme în mai toată Europa. Vara lui 2022 a fost marcată de sute de zborurile anulate pe aeroporturile multora din țările europene, iar pentru ca haosul să fie complet, pe lângă frustrarea amânării sau anulării zborurilor, unii s-au confruntat și cu problema pierderii bagajelor.
Și așa, pentru unii, concediul planificat minuțios, cu mult timp înainte s-a transformat într-un adevărat coșmar.
Mulți s-au întrebat însă care a fost motivul pentru care există acest haos fără precedent pe aeroporturi. Explicația este simplă:
„În timpul pandemiei, multe aeroporturi și companii aeriene au fost forțate să-și reducă forța de muncă ca reacție la restricțiile cu care se confrunta lumea
Acum, pe măsură ce aceste restricții au fost ridicate, oamenii călătoresc în număr mare din nou, iar aeroporturile și companiile aeriene se luptă să facă față valului de pasageri. Această combinație între o cerere crescută, cu un deficit de personal, îi face pe mulți călători să ajungă la destinație fără bagajele lor”, , a declarat Alex Miller, fondator și CEO al companiei Upgraded Points, potrivit HuffPost.
Pentru a fi siguri că ajungeți la destinație cu bagajul întreg, una dintre soluții ar fi să împachetați mai puțin și să puneți totul într-un bagaj mai mic, de mână. Însă pentru mulți, această opțiune nu este deloc una covenabilă. Așadar, iată ce trebuie să faci dacă o companie aeriană îți pierde bagajul în aeroport.
Pierderea bagajelor poate reprezenta un adevărat șoc pentru unii, de aceea, este recomandat ca în cazul în care te afli într-o asemenea situație să încerci să rămâi calm. Nu va fi ușor, ținând cont de situația în care te afli, dar nu strică să respiri adânc de câteva ori. Nervii nu te vor ajuta în niciun caz să rezolvi problema.
Următorul pas, după ce ai constatat că bagajele ți-au fost pierdute, este să depui o reclamație la ghișeul de bagaje pierdute din aeroport. Ar trebui să te uiți după semnul: „lost and found”.
Reclamația trebuie să conțină datele tale de identificare și ale bagajelor înregistrate, precum și datele necesare identificării bagajului pierdut (tipul geamantanului, culoare, dimensiuni, etc), conform Centrului European al Consumatorilor – ECC Romania. Nu uita să faci și o copie a reclamației, după ce ai completat-o.
„Reclamația ar trebui să includă, de asemenea, adresa curentă și informațiile de contact, astfel încât compania aeriană să vă poată contacta. De asemenea, trebuie să păstrați bonul sau orice referință/număr de urmărire pe care îl primiți de la biroul de bagaje pierdute”, a precizat Alex Miller, CEO al companiei Upgraded Points, conform sursei citate.
Un bagaj va fi declarat pierdut dacă nu este găsit în termen de 21 de zile de la data depunerii reclamației. Din acel moment ai dreptul să soliciți despăgubiri care vor fi echivalente cu valoarea bagajului, a obiectelor din interior și a celor de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute.
„Dacă bagajele predate la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, răspunderea îi revine companiei aeriene și aveți dreptul la o despăgubire de până la aproximativ 1 300 EUR. Însă dacă daunele au fost cauzate de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la despăgubiri”, se arată pe site-ul europa.eu.
De asemenea, în cazul în care ai primit în cele din urmă bagajul dat pierdut, dar este deteriorat sau stricat, atunci poți cere despăgubiri printr-o reclamație depusă imediat ce l-ai primit, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii acestuia. În acest caz, ai dreptul la o sumă de bani care echivalează valoarea bunurilor deteriorate sau distruse.