Pe 20 august 1968, România făcea un pas istoric în industria auto. Atunci, a fost lansat primul său autoturism sub marca Dacia, modelul 1100. Această zi nu marchează doar debutul producției autohtone de mașini, ci și începutul unei povești care avea să se întindă pe zeci de ani, transformând Dacia într-un simbol al mobilității românești.
Prima Dacia 1100, ieșită de pe linia de asamblare a uzinei de la Colibași, a fost mai mult decât o simplă mașină. Într-un gest simbolic, autoturismul a fost oferit cadou lui Nicolae Ceaușescu, liderul comunist al României. Berlina, care era de fapt un Renault 8 produs sub licență, avea un motor de 1100 cmc și tracțiune spate, fiind echipată cu toate dotările disponibile la acea vreme.
Ceea ce face ca această primă Dacia 1100 să fie cu adevărat specială este textul inscripționat pe motorul său. Deși detaliile exacte ale acestui text au rămas până recent învăluite în mister, se știe că inscripția era una de omagiu, menită să celebreze momentul istoric al producerii primului automobil românesc.
Pe motorul mașinii era gravat: „Primul automobil românesc. Colibași, 20 august 1968”. Această inscripție nu doar că atesta unicitatea mașinii, dar și marca începutul unei noi ere pentru industria auto românească.
Lansarea modelului Dacia 1100 a fost rezultatul unui efort concertat din partea autorităților române de a reduce intervalul dintre proiectare și producție. Cu ajutorul constructorului francez Renault, România a reușit să producă primul autoturism de familie, un automobil care urma să devină un simbol național.
Data de 20 august 1968 nu a fost aleasă întâmplător. În aceeași zi, cu doar câteva ore înainte, Cehoslovacia era invadată de forțele militare ale Tratatului de la Varșovia. În timp ce Europa Centrală era zguduită de evenimente tragice, România aducea un mic strop de lumină prin lansarea primei sale mașini. Deși invazia Cehoslovaciei a fost un moment de criză politică și militară în Europa, România a reușit să își păstreze independența în fața presiunilor sovietice, iar lansarea Daciei a fost, în felul său, un simbol al rezistenței și al dezvoltării naționale.
Uzina de la Colibași, situată în județul Argeș, a fost locația aleasă pentru producerea modelului Dacia 1100. Construcția uzinei a început în 1966 și a fost finalizată într-un timp record de un an și jumătate. Această realizare rapidă a permis ca, la 20 august 1968, primul automobil să iasă de pe linia de producție.
Dacia 1100, deși inspirată de Renault 8, a fost percepută ca un salt tehnologic important pentru România. Aceasta a fost prima mașină produsă în serie destinată publicului larg, oferind românilor posibilitatea de a deține un automobil propriu într-o perioadă în care parcul auto național era extrem de limitat. „Producerea Daciei 1100 a reprezentat un salt tehnologic național imens și o erupție de speranță pentru toți românii care își doreau o mașină,” a declarat Constantin Stroe, fostul director general al Dacia, într-un interviu anterior.
În anii următori, Dacia a continuat să evolueze, devenind unul dintre cei mai mari producători de automobile din Europa de Est. Modelele care au urmat, cum ar fi Dacia 1300, au consolidat această moștenire, transformând marca într-un nume respectat nu doar în România, ci și în alte părți ale lumii.
În prezent, Dacia rămâne un brand apreciat la nivel global, iar povestea primei Dacii 1100 este încă un simbol al inovației și al determinării. Chiar dacă modelul inițial a fost inspirat de o mașină franceză, acesta a fost adaptat și perfecționat pentru a răspunde nevoilor și cerințelor românilor.
20 august 1968 nu va rămâne doar o dată în istoria automobilului românesc, ci și un moment definitoriu în memoria colectivă a unei națiuni care și-a dorit să-și croiască propriul drum în lumea automobilistică. Inscripția de pe motorul primei Dacii rămâne o mărturie a unui început curajos, care a deschis drumul unei industrii ce avea să reziste decenii la rând.