Cine a construit Turnul Eiffel. Povestea inginerului român care a avut un rol important la construcția lui

Există puțină lume conștientă de faptul că un inginer român a avut o contribuţie masivă la construirea celebrului Turn Eiffel
Cine a construit Turnul Eiffel. Povestea inginerului român care a avut un rol important la construcția lui

Cine a construit Turnul Eiffel și care este povestea constructorului. Turnul Eiffel este cea mai faimoasă construcție, pe schelet de oțel, din Paris. Mii de turiști care trec pragul Franței merg să viziteze această spectaculoasă construcție. Turnul a devenit simbolul Franței cel mai răspândit la nivel mondial. Însă, puțini sunt cei care știu povestea celui care a contribuit la această operă faimoasă.

Cine a construit Turnul Eiffel și când s-a întâmplat asta

Astfel că, există puțină lume conștientă de faptul că un inginer român a avut o contribuţie masivă la construirea celebrului Turn Eiffel din Franța. Este vorba despre Gheorghe Pănculescu, care s-a născut în 1844, în Vălenii de Munte, din judeţul Prahova. Mai mult, bărbatul este cunoscut mai mult peste hotare decât în România.

Povestea turnului Eiffel

Gustave Eiffel i-a cerut sfatul inginerului român Gheorghe Pănculescu, iar acesta l-a ajutat să termine turnul în doar doi ani şi patru luni de zile, în loc de estimările inițiale.

Gustave Eiffel a venit personal în România pentru a-l cunoaște pe Pănculescu, la recomandarea poetului Vasile Alecsandri. Mai apoi, el i-a oferit un loc de muncă în firma sa.

Cine a construit Turnul Eiffel.
Cine a construit Turnul Eiffel.

„Se spune că niturile au fost turnate la Govăjdia, deoarece Franţa nu avea siderurgie în anii 1800. Extracţiile de minereu de fier au început în anii 1820 în zona Teliuc, Ghelari, care au pus baza construcţiei turnului Eiffel ce a fost finalizat şi inaugurat în 1889.

Vă spun sigur, întrucât am copilărit 14 ani în Hunedoara: baza structurii turnului a fost construită cu oţel de Reşiţa, este adevărat”, spunea inginerul Adrian Boeriu, conform adevărul.ro.

Despre Turnul Eiffel

  • Structura a fost construită între anii 1887-1889. Aceasta urma să servească drept arc de intrare la Expoziția Universală (1889)
  • A fost inaugurat la 31 martie 1889 și deschis pentru public pe 6 mai
  • 300 de muncitori au unit 18.038 de piese de oțel pudlat⁠(en), folosind două milioane și jumătate de nituri.
  • Lifturile originale funcționau cu ajutorul unui sistem hidraulic, pe când lifturile actuale sunt electrice.
  • Turnul are 300 m înălțime, excluzând antena din vârf, ce mai adaugă 20 de metri, și o greutate de peste 10.000 de tone.
  • Întreținerea turnului include utilizarea a 50 de tone de vopsea maro închis, la fiecare 7 ani.
  • Turnul Eiffel își schimbă înălțimea cu câțiva centimetri datorită contracției și dilatării aliajului de metale.
  • La început, Eiffel a primit permisiunea de a lăsa monumentul în viață timp de 20 de ani, dar ținând cont că oferea o serie de beneficii în domeniul comunicațiilor, s-a renunțat la demontarea sa.

Turnul are 3 niveluri:

  • accesul publicului la primul
  • al doilea nivel se poate face atât pe scări, cât și cu liftul

Clădirea, unde lucrează 500 de persoane (250 de salariați direcți ai SETE și 250 ai diferiților concesionari ai monumentului), este deschisă publicului pe tot parcursul anului.

Turnul Eiffel este înscris ca monument istoric din 24 iunie 1964

Furnizorul materialului de construcție pentru Turnul Eiffel a fost compania Forges et Usines Fould-Dupont.

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Imagini de la nunta Monicăi Bîrlădeanu cu Valeriu Gheorghiță
9.5 4 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *