Într-o eră a consumului rapid și al accesului ușor la bani, este esențial să le oferim copiilor instrumentele necesare pentru a înțelege cum să își gestioneze banii în mod responsabil. Iancu Guda, specialist economic la Observator, adresează în cadrul rubricii IQ Financiar o temă deosebit de importantă pentru părinți: cum putem să educăm adolescenții și tinerii în ceea ce privește gestionarea finanțelor personale.
Una dintre cele mai greșite practici observate de specialist este recompensa oferită copiilor pentru rezultate școlare. „Din păcate, în multe familii, există obiceiul de a plăti copiii pentru note. Nu cred că aceasta este o metodă sănătoasă”, spune Guda. În opinia acestuia, recompensa materială directă pentru note bune nu este o practică benefică pe termen lung, iar această abordare poate duce la formarea unei mentalități greșite legate de muncă și recompensă.
Recompensarea pentru note bune riscă să submineze motivația copilului, făcându-l să vâneze performanța școlară doar din dorința de a obține bani, nu din dorința de a învăța și de a se dezvolta. „Aceasta este o capcană care poate afecta dezvoltarea reală a copilului”, afirmă Guda.
De la vârsta de 10 ani, părinții pot începe să le ofere copiilor un instrument de gestionare a banilor, respectiv un card bancar. „De la 10 ani poți să le faci un card și să monitorizezi tranzacțiile pe care le fac”, sugerează Iancu Guda. Aceasta nu este doar o metodă de a le oferi un mijloc de plată, ci și o modalitate de a le învăța responsabilitatea și transparența în gestionarea banilor.
Părintele rămâne în continuare tutorele financiar al copilului, având acces la detaliile tranzacțiilor și putând observa cu exactitate destinația banilor cheltuiți. Guda subliniază importanța supravegherii, având în vedere riscurile la care pot fi expuși tinerii, mai ales în contextul actual, unde în multe școli se confruntă cu probleme legate de consumul de droguri și alte substanțe periculoase.
Mulți părinți se întreabă dacă este în regulă să le ofere bani copiilor fără vreo condiție sau responsabilitate clară. Răspunsul lui Guda este un nu ferm: „Nu mi se pare normal să dai bani necondiționat unui copil”, subliniază specialistul. El explică faptul că, deși părinții își doresc să își răsplătească copiii, este important ca aceștia să înțeleagă valoarea banilor și importanța unui comportament financiar responsabil.
Banii trebuie să fie gestionați cu discernământ, iar deciziile financiare trebuie să fie educate prin exemple clare, nu printr-o formă de recompensă care nu încurajează dezvoltarea unui comportament sănătos.
În loc să recompenseze exclusiv rezultatele școlare, părinții ar trebui să își încurajeze copiii să își dezvolte pasiunea, disciplina și seriozitatea. „Trebuie să le stimulăm mentalitatea într-un mod diferit: recompensând efortul, nu doar rezultatul”, spune Guda.
O metodă eficientă ar fi „borcanul dorințelor”, o practică în care copilul economisește bani pentru ceea ce își dorește și primește o recompensă din partea părinților pentru disciplina sa financiară.
„Dacă ai 100 de lei în borcanul dorințelor, îți mai dau încă 100 de lei”, explică specialistul. Astfel, copilul învață despre economisire, responsabilitate și perseverență, nu doar despre obținerea unui rezultat imediat.
Prin aceste metode, părinții nu doar că îi ajută pe copii să învețe cum să își gestioneze banii, dar și le cultivă o mentalitate sănătoasă față de munca și recompensele asociate.
„Este important să recompensăm efortul, pentru ca ei să devină cea mai bună versiune a lor”, conchide Iancu Guda.
Astfel, educația financiară nu se reduce la învățătura teoretică despre bani, ci devine un proces practic, aplicabil în viața de zi cu zi, care îi învață pe copii și tineri să fie responsabili, să își gestioneze resursele eficient și să adopte un comportament echilibrat față de bani.