Cum îți pregătești copilul pentru începerea școlii, în funcție de vârstă. Ce recomandă psihologii

Cum îți pregătești copilul pentru începerea școlii, în funcție de vârstă. Ce recomandă psihologii

Pregătirea copilului pentru începerea școlii este un proces esențial care diferă în funcție de vârstă și dezvoltarea emoțională a fiecăruia. Psihologii subliniază importanța abordării adaptate fiecărei etape de vârstă pentru a asigura o tranziție lină și pentru a reduce anxietatea asociată cu acest eveniment major în viața unui copil.

Pregătirea preșcolarilor (3-6 ani)

Pentru copiii care se pregătesc să intre în clasa pregătitoare sau la grădiniță, este crucial ca părinții să creeze un mediu familiar și sigur. În această etapă, copiii sunt adesea mai sensibili la schimbări și au nevoie de un sentiment de siguranță. „Pentru un preșcolar, jocul este modalitatea principală prin care învață și își dezvoltă abilitățile sociale. De aceea, integrarea treptată a activităților de tip școlar, cum ar fi desenatul sau povestirea, în rutina zilnică poate ajuta copilul să se acomodeze cu ideea de școală,” explică psihologul Lavinia Pavel.

O altă recomandare importantă este familiarizarea copilului cu mediul școlar. Psihologii sugerează să faceți împreună vizite la școală, să îl prezentați învățătoarei și, dacă este posibil, să îl introduceți unor viitori colegi. Aceste acțiuni pot reduce anxietatea și pot face experiența de început mai puțin înfricoșătoare pentru micuț. De asemenea, este esențial să îl obișnuiți cu un program de somn adecvat, deoarece trecerea de la ritmul de vacanță la cel școlar poate fi dificilă​ (Psiholog pentru copii).

Pregătirea școlarilor mici (6-10 ani)

Pentru copiii care sunt deja în ciclul primar, pregătirea se concentrează pe consolidarea rutinelor și pe dezvoltarea unor abilități academice și sociale. Psihologul Maria Verdi subliniază: „Este important să îi învățăm pe copii cum să își gestioneze emoțiile și cum să își organizeze timpul. Aceasta poate include stabilirea unui program fix pentru teme și implicarea lor în pregătirile pentru școală, cum ar fi alegerea rechizitelor.”

La această vârstă, copiii încep să înțeleagă mai bine cerințele școlare și pot simți presiunea de a performa. În acest sens, este vital ca părinții să nu pună un accent prea mare pe note și performanțe academice, ci mai degrabă pe efort și progres. Comunicarea deschisă despre așteptări și temeri poate reduce stresul copilului. În plus, crearea unui spațiu de studiu organizat și atractiv acasă poate stimula interesul pentru învățare și poate facilita realizarea temelor​.

Pregătirea adolescenților (11-18 ani)

Pentru adolescenți, începutul școlii poate veni cu provocări suplimentare, cum ar fi gestionarea relațiilor sociale și a stresului academic. Psihologii recomandă să încurajați independența adolescentului, oferindu-i libertatea de a-și organiza timpul și de a lua decizii legate de școală. Cu toate acestea, este esențial să mențineți o comunicare deschisă și să oferiți sprijin atunci când este necesar.

„Adolescenții au nevoie de spațiu pentru a-și explora identitatea și a învăța din propriile greșeli, dar în același timp, au nevoie să știe că părinții sunt acolo pentru a-i ghida” explică psihologul Andrei Moțec. În ceea ce privește pregătirea pentru școală, este recomandat să discutați despre gestionarea timpului, despre prioritizarea activităților și despre menținerea unui echilibru între viața socială și cea academică.

Pentru adolescenți, un aspect important este dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase, cum ar fi respectarea unui program de somn regulat și participarea la activități fizice. Aceste obiceiuri contribuie la gestionarea stresului și la menținerea unei sănătăți mentale bune, esențiale pentru succesul școlar​.

Încearcă să înțelegi prin ce trece copilul tău

Indiferent de vârsta copilului, cheia succesului în pregătirea pentru școală este adaptarea abordării la nevoile specifice ale acestuia și menținerea unei comunicări deschise și suportive. Psihologii subliniază că fiecare copil este unic și că este important să îl ascultați, să îi respectați ritmul și să îi oferiți sprijinul necesar pentru a face față provocărilor pe care le aduce începutul școlii. Prin implicarea activă a părinților în activitățile de la școală, se poate crea o comunitate benefică elevilor, așa cum explică psihologul Cristian Andrei:

“Eu le recomand părinților să facă microcomunități. Adică măcar bazat pe clasa respectivă, unde copiii se cunosc deja între ei, au prietenii și știu cam ce comportamente riscante sau ne-riscante au între ei, tot așa să fie și părinții acestor copii din clasă, să formeze o comunitate. Din punct de vedere medical, a avea o comunitate coerentă te ferește de infecții și conservă în același timp valoarea socială a grupului. Părinții în continuare se întâlnesc, părinții socializează, clasa ia decizii comune, iar toată această clasă poate să fie ca o familie.”, a spus renumitul specialist, la Medika TV.

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Imagini de la nunta Monicăi Bîrlădeanu cu Valeriu Gheorghiță
9 0 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *