Cum poți obține despăgubiri de la companiile aeriene. Suma maximă pe care o poți primi și pașii pe care trebuie să îi urmezi

În ce situație ai dreptul și la cazare

Scris de: Daoud Andra

14 Feb. 2024

Cum poți obține despăgubiri de la companiile aeriene. Suma maximă pe care o poți primi și pașii pe care trebuie să îi urmezi

Pasagerii care călătoresc cu avionul, fie în interes personal, fie în scopuri legate de business, trebuie să știe că au anumite drepturi. Legislația europeană prevede unele compensații și despăgubiri pentru situațiile neplăcute care au legătură cu zborurile. Cum poți obține despăgubiri de la companiile aeriene și ce trebuie să știi atunci când îți ceri drepturile.

În ce situații ai dreptul la despăgubiri

Potrivit legislației europene, companiile aeriene sunt obligate să afere asistență și compensații materiale pasagerilor, în cazul în care zborul are întârziere sau este anulat. Drepturile pasagerilor în ceea ce privește transportul aerian, conform legistației UE, se aplică în următoarele cazuri:

  • Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE)
  • Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
  • Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
  • Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.

Citește și: Cel mai scurt zbor comercial din lume: 90 de secunde între decolare și aterizare

Cum poți obține despăgubiri de la companiile aeriene

Înainte de a ajunge să ceară despăgubiri, clienții companiilor aeriene trebuie să știe cât timp se consideră întârziere și când au dreptul să ceară inclusiv cazare. Se consideră întârziere orice decolare efectuată cu minimum 15 minute mai târziu decât ora prevăzută pe bilet.

În cazul în care avionul ajunge la destinație cu mai mult de 3 ore întârziere față de ora prevăzută pentru aterizare, pasagerii pot cere despăgubiri. Compania aeriană este obligată să plătească dacă întârzierea s-a produs din vina sa. În cazuri care au legătură cu factori externi, cum ar fi situația meteorologică, greve sau condiții politice aparte, nu se aplică despăgubiri. În funcție de întârziere și de distanță, despăgubirile pornesc de la 250 de euro și ajung până la 600 de euro, astfel:

  • Zboruri de până la 1.500 km – despăgubirea poate ajunge la 250 de euro
  • Zboruri între 1.500 km și 3.500 km – despăgubirea poate ajunge la 400 de euro
  • Zboruri de peste 3.500 km, în UE – despăgubirea poate ajunge la 600 de euro

Citește și: Cum îți pregătești copilul pentru un zbor lung. Care sunt cele mai potrivite destinații pentru familiile cu copii

Când ai dreptul la cazare

În situația în care plecarea se amână atât de mult încât are loc a doua zi, clienții companiilor aeriene au dreptul să ceară cazare. Dacă este nevoie să înnopteze, compania aeriană este obligată prin lege să le asigure cazare la hotel și transport de la aeroport către hotel și în sens invers. Pasagerii au dreptul la asistență gratuită, pentru a găsi cele mai bune soluții.

În cazul în care întârzierea unui zbor duce la pierderea zborului de legătură, pasagerii au, de asemenea, dreptul la despăgubiri. În aceste cazuri, nu se mai aplică regula ca zborul să fie operat de o companie din UE.

Citește și: Cum obții despăgubiri dacă ți se pierd bagajele sau ți se anulează zborul. Pașii importanți pe care trebuie să-i urmezi VIDEO EXCLUSIV

Ce trebuie să faci pentru a obține banii

Dacă sunt îndeplinite condițiile pentru a cere despăgubiri, pasagerii trebuie să se adreseze companiei aeriene. Aceștia pot completa fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, fie formularul pus la dispoziție de companie. Aceasta are obligația de a răspunde în termen de 7 zile și de a oferi despăgubiri.

În cazul în care compania refuză să ofere despăgubiri, trebuie să ofere o motivație în acest sens. Clienții pot apela și la un avocat pentru a-și cere drepturile. Despăgubirile nu se aplică în cazul zborurilor gratuite sau al celor de tip charter. Dacă zborul este anulat, pasagerii au dreptul la rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Imagini de la nunta Monicăi Bîrlădeanu cu Valeriu Gheorghiță
10 1 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *