Pasagerii care călătoresc cu avionul, fie în interes personal, fie în scopuri legate de business, trebuie să știe că au anumite drepturi. Legislația europeană prevede unele compensații și despăgubiri pentru situațiile neplăcute care au legătură cu zborurile. Cum poți obține despăgubiri de la companiile aeriene și ce trebuie să știi atunci când îți ceri drepturile.
Potrivit legislației europene, companiile aeriene sunt obligate să afere asistență și compensații materiale pasagerilor, în cazul în care zborul are întârziere sau este anulat. Drepturile pasagerilor în ceea ce privește transportul aerian, conform legistației UE, se aplică în următoarele cazuri:
Citește și: Cel mai scurt zbor comercial din lume: 90 de secunde între decolare și aterizare
Înainte de a ajunge să ceară despăgubiri, clienții companiilor aeriene trebuie să știe cât timp se consideră întârziere și când au dreptul să ceară inclusiv cazare. Se consideră întârziere orice decolare efectuată cu minimum 15 minute mai târziu decât ora prevăzută pe bilet.
În cazul în care avionul ajunge la destinație cu mai mult de 3 ore întârziere față de ora prevăzută pentru aterizare, pasagerii pot cere despăgubiri. Compania aeriană este obligată să plătească dacă întârzierea s-a produs din vina sa. În cazuri care au legătură cu factori externi, cum ar fi situația meteorologică, greve sau condiții politice aparte, nu se aplică despăgubiri. În funcție de întârziere și de distanță, despăgubirile pornesc de la 250 de euro și ajung până la 600 de euro, astfel:
În situația în care plecarea se amână atât de mult încât are loc a doua zi, clienții companiilor aeriene au dreptul să ceară cazare. Dacă este nevoie să înnopteze, compania aeriană este obligată prin lege să le asigure cazare la hotel și transport de la aeroport către hotel și în sens invers. Pasagerii au dreptul la asistență gratuită, pentru a găsi cele mai bune soluții.
În cazul în care întârzierea unui zbor duce la pierderea zborului de legătură, pasagerii au, de asemenea, dreptul la despăgubiri. În aceste cazuri, nu se mai aplică regula ca zborul să fie operat de o companie din UE.
Dacă sunt îndeplinite condițiile pentru a cere despăgubiri, pasagerii trebuie să se adreseze companiei aeriene. Aceștia pot completa fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, fie formularul pus la dispoziție de companie. Aceasta are obligația de a răspunde în termen de 7 zile și de a oferi despăgubiri.
În cazul în care compania refuză să ofere despăgubiri, trebuie să ofere o motivație în acest sens. Clienții pot apela și la un avocat pentru a-și cere drepturile. Despăgubirile nu se aplică în cazul zborurilor gratuite sau al celor de tip charter. Dacă zborul este anulat, pasagerii au dreptul la rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.