Cum poți scăpa de penalitățile la facturile restante. Dacă te numeri printre cei care au uitat să plătească o factură, sau pur și simplu nu au avut bani pentru a o achita la timp și ți s-au impus penalități, nu este cazul să îți faci griji. Legea Protecției Consumatorului te apără de astfel de penalități abuzive aplicate de companii. Iată ce trebuie să faci, conform juriștilor.
În cazul în care nu achiți o factură la timp, indiferent de motiv, companiile sunt dispuse să aplice penalități de întârziere. Potrivit Legii Protecției Consumatorului, aceste penațități sunt considerate abuzive pentru că sumele ar putea ajunge să depășească contrvaloarea facturii, explică vocatul Alexandru Sima.
„În cazul nefericit în care ați înregistrat o întârziere la plata facturilor de TV, internet sau telefonie vi s-au solicitat probabil de către operator și penalități de întârziere. De obicei acestea se învârt în jurul valorii de 0,5% din contravaloarea facturii pe fiecare zi de întârziere.
Instanțele au stabilit însă în practica lor că o asemenea penalitate, deși prevăzută în contract și acceptată implicit de către consumator, este abuzivă și nu poate produce efecte, întrucât încalcă legislația protecției consumatorului, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive.
Prin aplicarea unei astfel de clauze, sumele datorate cu titlu de penalități de întârziere ar putea ajunge să depășească contravaloarea facturii, constituind o despăgubire nejustificat de mare pe care consumatorul trebuie să i-o plătească operatorului”, a declarat avocatul, potrivit dcbusiness.ro.
Juristul transmite celor care se află într-o astfel de situație să nu își facă griji, iar primul lucru pe care îl pot face este să reclame compania care a aplicat penalitățile la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.
„Dacă vă aflați într-o astfel de situație, un prim pas este înregistrarea unei reclamații către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și informarea operatorului despre aceasta. De multe ori operatorii renunță la penalități după o astfel de sesizare de teama amenzilor pe care ANPC le poate aplica.”, a mai transmis avocatul.
În situația în care penalitățile nu v-au fost retrase, singura soluție pentru a scăpa de plata acestora este acționarea în judecată a companiei. Iar rata de succes în astfel de procese este foarte mare în favoarea reclamantului, spune juristul.
„Dacă însă acest demers nu are succes, singura opțiune care vă mai rămâne este chemarea în judecată a operatorului. Deși sumele datorate cu titlu de penalități de întârziere sunt adesea mici și poate părea că nu justifică o acțiune în instanță și cheltuielile pe care aceasta le implică, trebuie să știți că beneficiați de o procedură simplificată și de scurtă durată, iar în eventualitatea foarte probabilă a unui succes, operatorul va achita cheltuielile pe care consumatorul le-a făcut cu procesul”, a completat avocatul.