Condusul pe timp de iarnă vine la pachet cu multe provocări pentru șoferi. În timp ce unele practici sunt complet noi, alte obiceiuri s-au păstrat de zeci de ani, printre acestea numărându-se și încălzirea motorului înainte de a pleca la drum. De ce nu trebuie să încălzești motorul iarna, deși mulți șoferi încă fac acest lucru.
A conduce atunci când carosabilul este acoperit de gheață sau zăpadă și când temperaturile de afară sunt negative nu este cea mai comodă situație pentru șoferi. Conducătorii auto trebuie să își adapteze stilul de condus la condițiile meteo, să aibă neapărat autovehiculele echipate cu anvelope de iarnă sau mixte și să facă câteva lucruri înainte de a pleca la drum.
Mașina trebuie să fie complet curățată de zăpadă înainte de a ieși pe șosea. Mulți șoferi curăță doar parbrizul și geamurile laterale, nefiind conștienți de pericolul pe care îl reprezintă zăpada rămasă pe plafon și pe capotă. Atunci când frănează sau accelerează, aceasta poate ajunge pe parbrizul lor sau pe al mașinii care circulă în spate, reducând vizibilitatea șoferului.
Înainte de a te urca la volan, este recomandat să cureți mașina de gheață și de zăpadă. Pornește motorul, căldura și funcția de dezaburire a geamurilor. În acest fel, zăpada și gheața se vor îndepărta mai ușor și nu va fi nevoie să insiști cu racleta, riscând să zgârii vopseaua sau geamurile.
Un alt gest pe care îl fac șoferii de zeci de ani este să aștepte să se încălzească motorul înainte de a pleca la drum. Acest lucru nu este doar inutil, ci și consumator de combustibil. Încălzirea motorului era necesară în perioada în care autoturismele aveau carburator. Dacă acesta nu era bine încălzit, nu asigura funcționarea optimă a motorului, putând duce la oprirea propulsorului.
Deși motoarele s-au schimbat, obiceiul a rămas împământenit în rândul multor șoferi. În anii ’90, producătorii de mașini au renunțat la carburator și au început să doteze motoarele cu un sistem electronic de injecție. Acesta asigură combinația optimă de aer și combustibil în motor, motiv pentru care nu mai este nevoie ca mortorul să fie încălzit înainte de plecare.
Dacă obișnuiești, așadar, să stai cu motorul pornit și cu frâna de mână trasă minute bune înainte de a pleca, nu faci decât să consumi combustibil degeaba. Motoarele moderne se încălzesc suficient în timpul mersului.