În această perioadă caniculară majoritatea șoferilor folosesc aerul condiționat, deoarece simplul fapt de a deschide geamul nu este suficient pentru a face răcoare în mașină. Mulți dau drumul la aerul condiționat imediat după ce pornesc motorul mașinii, dar acesta este un obicei foarte periculos pentru pasagerii din autovehicul.
Aerul condiționat este un sistem vital în mașină și astăzi toate vehiculele moderne sunt dotate cu el, fiind folosit mai ales în zilele calde, chiar și ploioase, dar și în alte situații. O temperatură de peste 35 de grade Celsius în habitaclul mașinii poate afecta capacitățile șoferului la fel de mult ca și o alcoolemie de 0,5 la mie.
În manualele de utilizare a automobilelor există recomandarea de a deschide geamurile maşinii înainte de a porni instalaţia de aer condiţionat, dar nu se dă nicio explicație cu privire la acest lucru. În schimb, se precizează doar că sprijină performanţa maşinii.
Dar de ce nu este bine să dai drumul la aerul condiționat imediat după ce pornești moroul mașinii? Atunci când autoturismul este parcată la umbră, în interiorul ei se acumulează 400-800 mg de benzen, iar situația se înrăutățește atunci când este lăsată în soare. La temperatura de peste 16 grade Celsius, nivelul de benzen crește până la 2000-4000 mg, adică de peste 40 de ori mai mult decât limita admisă.
Când stai în maşină cu geamurile închise inhalezi benzen, iar această toxină are efecte nocive asupra ţesutului osos, a ficatului şi a rinichilor, existând riscul apariţiei cancerului.
Cercetările în domeniu au arătat că instalaţia de aer condiţionat a maşinii scoate, la început, tot aerul încălzit şi abia pe urmă începe să răcească aerul din interior. Astfel, benzenul, este expulzat împreună cu aerul încălzit.
Dar știai că te pui în pericol de fiecare dată când stai în maşină, porneşti motorul şi dai drumul la ventilaţie? Experții auto au explicat de ce nu este bine să deschizi aerul condiționat atunci când aceasta este parcată. Sistemul de aer condiționat nu este la fel de eficient atunci când autoturismul stă pe loc.
În aceste condiții, compresorul de la aerul condiționat lucrează mai eficient când turația motorului este mai mare, iar curentul de aer va asigura răcirea fluidului din radiator. Prin urmare, nu merită să stai lângă mașină și să aștepți ca aceasta să se răcească cu motorul în gol. Compresorul va fi suprasolicitat, iar consumul de carburant mai mare.