Probabil că mulți dintre cei care au zburat măcar o dată în viață cu avionul și-au pus întrebarea: de ce sunt ovale ferestrele aeronavelor, de fapt. Explicața este simplă. Iată ce utilitate importantă au.
Alegerea formei ovale a geaurilor de avion nu este deloc întâmplătoare. Nu ține neapărat design, ci în mod special de siguranța zborurilor, după ce în trecut s-au înregistrat o serie de accidente tragice din cauza formei inadecvate a ferestrelor.
În anii ’50, geamurile aeronavelor comerciale cu reacție aveau forma pătrată. Primele zboruri de linie efectuate de avioane cu reacţie au aparţinut companiei britanice Havilland Comet. În 1953, nu mai puțin de trei avioane aparținând companiei s-au dezintegrat în aer. În urma acestor accidente, 56 de pasageri și-au pierdut viața, notează publicația The Independent.
Citește și: Locurile pe care să nu te așezi niciodată când călătorești cu avionul. Secretul dezvăluit chiar de experți
Inginerii au descoperit ulterior probleme grave la structura aeronavelor Comet. Specialiștii au constatat că, la altitudini mari, din cauza diferenței de presiune, forța exercitată asupra fuselajului era uriașă, iar ferestrele cedau.
Motivul? Colțurile geamurilor.
Citește și: De ce se sting luminile în avion la aterizare și decolare. Misterul a fost elucidat, motivul te va surprinde
Potrivit celor de la Real Engineering, pe măsură ce un avion crește în altitudine, presiunea atmosferică externă scade într-o măsură mai mare decât presiunea internă a cabinei. Acest lucru creează o diferență de presiune care face ca fuselajul să se dilate foarte puțin.
Inginerii au luat în calcul acest lucru, dar efectele ciclurilor de presiune repetate în timp nu erau bine cunoscute la acea vreme. După mii de cicluri, metalul începe să se ”obosească” și se pot forma fisuri în locurile cu tensiuni ridicate.
În plus, nici efectele concentrării tensiunilor nu erau bine cunoscute la acea vreme. Concentrarea tensiunilor apare atunci când fluxul de tensiuni este întrerupt. Ferestrele pătrate, spre deosebire de cele ovale moderne, oferă o barieră semnificativă în calea fluxului lin al tensiunii.
Din această cauză, tensiunea atinge un vârf în colțul ascuțit al ferestrei, iar acesta este exact locul în care anchetatorii au stabilit că se află originea cedării.
În prezent, toate avioanele de linie sunt prevăzute cu ferestre ovale pentru a evita această concentrare de tensiuni, iar înainte ca un avion să poată fi aprobat de FAA este necesară efectuarea unor teste complexe.
Ferestrele ovale sunt prevăzute și cu așa numitele ”găuri de respirație” – acele mici orificii care pot fi observate în geamuri, ce au rolul de a echilibra presiunea dintre straturile de sticlă din care sunt fabricate acestea.