Lidl este unul dintre cei mai importanți retaileri la nivel național. Potrivit datelor oficiale, în 2021, compania germană deținea în România peste 290 de magazine. Cu toate acestea, puțini sunt cei care știu de unde provine numele retailerului. Iată ce semnificație are, de fapt.
Povesteal LIDL începe în urmă cu aproape un secol. Compania a fost înființată în 1930, iar doi ani mai târziu Joesf Schwarz a devenit partener la Südfrüchte Großhandlung Lidl & Co. La început era un en-gros de fructe, dar Joesf Schwarz a dezvoltat compania transformând-o într-un en-gros alimentar.
Totul a decurs conform planului, iar 15 ani mai târziu, compania deținea la nivel național, în Germania, peste 450 de magazine. În 1977, strategia fost schimbată sub conducera fiului său, Dieter Schwarz, care a dorit să implementeze un model de business concentrat pe reduceri, creând totodată supermarketuri mai mari.
Pentru că nu a dorit să utilizeze numele său de familie în combinație cu termenul „piață” – „Schwarz-Markt” – care ar fi însemnat ”piața neagră”, Dieter Schwarz a dorit să folosească numele fostului partener de afaceri al tatălui său, A. Lidl. Dar ideea sa nu a putut fi pusă în practică din cauza unor probleme de natură juridică.
La un moment dat a găsit soluția salvatoare după ce a citit un articol în ziar despre pictorul și profesorul pensionat Ludwig Lidl. Dieter Schwarz avea să cumpere drepturile asupra numelui în schimbul unei sume modice: 1.000 de mărci germane.
Lidl este, de fapt, forma de alint a prenumelui nemțesc Ludwig.
Inaugurarea primului magazin modern al concernului german a avut loc în 1973 și avea un concept similar cu cel al magazinului Aldis, potrivit știridinlume.ro. Pentru a eficientiza afacerea și a diminua cheltuielile, Schwarz a decis să elimine mărfurile care nu aveau succes și care nu se vindeau conform așteptărilor, menținând dimensiunile magaiznelor cât mai mici.
În prezent, lanțul de magazine este operat de concernul Lidl Stiftung & Co. KG, cu sediul central în orașul Neckarsulm. La nivel mondial, compania deține peste 10.000 de magazine, atât în Europa, cât și în Statele Unite ale Americii. În 2021, Lidl număra peste 315.000 de angajați, iar cifra de afaceri se ridica la aproximativ două miliarde de euro.
În țara noastră, această companie a ajuns în anul 2005, prin divizia Kaufland. Aceleași date oficiale arată că Lidl și-a făcut intrarea pe piața românească în anul 2010, atunci când a preluat de la grupul Tengelmann, aproximativ 100 de magazine de reduceri Plus. După doar un an, toate aceste magazine au fost redenumite în Lidl.
Potrivit datelor din anul 2021, la nivelul întregii țări, retailerul german avea 290 de magazine, 5 sedii logistice și peste 9.000 de angajați. În 2019, a înregistrat o cifră de afaceri de 10 miliarde de lei.