Românca Delia Dragomir a inventat, alături de soțul ei, Silviu, o nouă tehnică de a învăța. Ceea ce spune ea că vrea să transforme într-un stil de viață este de fapt o programă care îmbină tehnologia cu partea umană. Despre cum a pornit totul, dar și cum a pus bazele unei invenții, care a schimbat piața de învățământ din România, poveștește chiar Delia într-un interviu acordat în exclusivitate pentru EGO.ro.
EGO.ro: Ce înseamă de fapt Agile Learning și cu ce este deosebită față de altă tehnică de a învăța, spre exemplu cea japoneză?
Delia Dragomir: Programul Agile Learning îmbină cu succes tehnologia și partea umană. Practic noi avem un stil de predare contemporan, în pas cu evoluția tehnologiei și cerințele pieței. Ținem cursuri online încă de dinainte de pandemie, prin intermediul conceptului inventat de noi. Pe durata întregului program, cursantul interacționează cu un trainer, care în timpul sesiunilor pune accentul pe partea de vorbire, și totodată îl ghidează în activitatea pe platforma pe care o desfășoară. Studiile ne arată că e-learning nu funcționează, dar oamenii sunt interesați de platforme, și atunci o împletire între trainer și platforme este un mod ideal de a învăța o limbă străină. Îți oferă și o flexibilitate în ceea ce privește studiul, pentru că poți face asta în „reprize” mai mici, de exemplu, în pauze, sau în drum spre birou. Avem exerciții care te ajută să exersezi limba pe care o studiezi și pe care le poți efectua în 5 minute. În ceea ce privește tehnica japoneză de prefare, aceasta dezvoltă armonios ambele emisfere ale creierului, pe când tehnica Agile Learning îmbină tehnologia cu partea umană.
Care crezi că este aportul tehnologiei în educație?
Tehnologia are un aport foarte mare în educație. Trebuie doar să fim deschiși și să privim astfel lucrurile. Este nevoie să lăsăm tehnologia să ni se alăture. De cele mai multe ori prin tehnologie se înțelege jocuri video sau social media. Însă nu, tehnologia înseamnă mult mai mult și aduce valoare în viața noastră, dacă știm să o folosim într-un mod inteligent, pentru a ne dezvolta atât pe plan profesional cât și profesional. Datorită tehnologiei, putem face cursuri online, putem să face o facultate, putem căuta orice informație online. Oamenii care poate nu aveau acces la educație din motive financiare sau geografice, acum pot accesa cursuri din toată lumea, la prețuri accesibile sau uneori gratuite. Important este să nu o folosim pentru a pierde vremea online, ci să o facem să lucreze în folosul nostru.
De unde a pornit totul? Care a fost momentul în care v-ați dat seama că trebuie să demarați acest proiect?
Compania EUCOM a luat ființă în anul 2002, la Timișoara, pentru a răspunde nevoilor și provocărilor companiilor aflate în plină expansiune și integrare în mediul afacerilor globalozat. Totul a început cu un curs de italiană pe care l-a frecventat soțul meu, Silviu. El nu a fost mulțumit de acel curs, a plecat cu un gust amar de acolo și din vorbă în vorbă, ne-am decis că putem noi să facem lucrurile mai bine. La acel curs se preda arid, ca la școală și noi ne-am dorit să inițiem cursuri prin care poți asimila o nouă limbă străină într-un mod plăcut. Așa a luat naștere povestea și iată că, după 20 de ani de activitate, suntem cel mai mare furnizor de limbi străine pentru sectorul corporate din România.
Ca adulți, întotdeauna este mai greu să învățăm ceva. Care ar fi trucurile pentru ca un adult să învețe mai ușor o limbă străină?
Cu siguranță că adulții nu absorb atât de ușor și rapid o nouă limbă străină, cum o fac copiii. De asemenea, intervine și jobul, un program încărcat care îți lasă puțin timp liber. Dar cred că pentru adulți, cea mai mare motivație în a învăța o nouă limbă este cea profesională. Având această motivație în minte, aceștia pot face progrese și se pot ține de studiu. Cel mai important lucru este să integrăm „lecțiile” în viața noastră de zi cu zi, astfel că vom ajunge să nu le mai percepem ca fiind lecții, obligații, ci vom învăța natural și chiar fără să ne dăm seama.
Noi avem un stil de a predat diversificat și adaptat nevoilor adulților. Spre exemplu, la cursuri primesc drept „temă” mini-exerciții pe care le pot face în pauza de prânz de la birou, sau înainte de a pleca la lucru. Numim asta micro learning și am observat că acest stil, de a împărți procesul de învățare în calupuri mici, ajută adulții. Pentru că poate fi descurajant să știi că trebuie să aloci, să spunem, 2 ore de studiu neîntrerupt. Însă dacă împarți acele 2 ore pe intervale mai mici, întinse pe mai multe zile, studiul devine mai accesibil. Avem tot soiul de astfel de tactici prin care ajutăm adulții să includă în programul lor aglomerat și studiul unei limbi. Câteva trucuri utile ar fi:
Gândește-te la ceea ce îți place să faci pentru a te relaxa: te uiți la filme, citești, asculți muzică. Urmărește filmele cu subtitrare în limba pe care dorești să o înveți, astfel auzi cum se pronunță cuvintele și vezi cum se scriu, dar nu doar atât, te și forțezi să te concentrezi la sensul cuvintelor, la contextul în care sunt rostite. Plus de asta, îmbină utilul cu plăcutul, vei scăpa de tendința de a cataloga „lecțiile” în engleză ca pe o corvoadă.
Dar în plus încearcă să înțelegi sensul versurilor, să găsești sinonime pentru animite expresii/cuvinte. Nu asculta mecanic, ci activ și concentrat.
În funcție de nivelul tău sau de preferință poți să citești articole, cărți și așa mai departe.
Astfel te vei „lovi” de o sută de ori pe zi de limba respectivă.
Se aplică aceleași reguli și în cazul copiilor sau cu ei este o altfel de metodă? Cum putem să-i facem pe cei mici să învețe mai ușor, dar și mai multe limbi străine în același timp?
În ceea ce privește trucurile de a-i ajuta pe cei mici să stăpânească o limbă străină, secretul este același, să integrăm „lecțiile” în viața de zi cu zi a copiilor. Astfel, putem, atunci când ne jucăm cu ei, să transformăm învățarea într-un joc. De exemplu: să construiască diverse obiecte cu piese de Lego și apoi să le numească în limba respectivă. Putem să vorbim cu ei constant în limba respectivă și să urmărim împreună cu ei desene sau filme pentru copii. Important este cum încadrăm aceste activități. Trebuie să fie distractive și să nu le prezentăm drept lecții sau obligații. Bineînțeles, aici intervine și creativitatea părinților.
Recomandați în cazul copiilor să învețe mai multe limbi străine simultan sau le ia pe rând, la o diferență de câțiva ani?
Cel mai ușor este să înceapă de la o vârstă mică, de la grădiniță, cu o singură limbă. După ce copilul ajunge să stăpânească bazele, poate să înceapă să studieze și altă limbă străină. Nu recomandăm studiul a mai mult de 2 limbi străine în paralel, pentru că poate deveni obositor și confuz pentru copil. Dar cuplarea a două limbi- una pentru care există deja o bază și se dorește îmbunătățirea nivelului, plus una de la zero- se poate realiza. Depinde, bineînțeles, și de copil. Există copii care au înclinație către limbile străine, iubesc să învețe o nouă limbă, au talent pentru asta și atunci clar pot fi ghidați mai ușor spre studiu.
De ce este importantă învățarea sau perfecționarea unei limbi străine?
Învățăm o limbă străină ca să avem mai multă încredere în noi, ca să putem să ne susținem punctul de vedere, ca să putem să accesăm pozițiile de top management pe care orice companie le are deschise, ca să putem să ne facem treaba la job și să ne simțim bine, ca să înțelegem ce se întâmplă în jurul nostru, să progresăm, să evoluăm, să ne dezvoltăm, să aflăm alte culturi, obiceiuri de unde să putem prelua ce ni se potrivește.