Fobia școlară, un fenomen alarmant. Cum recunoști simptomele și ce poți face ca părinte

Fobia școlară, un fenomen alarmant. Cum recunoști simptomele și ce poți face ca părinte

Un fenomen îngrijorător ia amploare în rândul elevilor din România – fobia școlară. Specialiștii atrag atenția că această afecțiune este mult mai mult decât un simplu moft sau o dorință de a evita cursurile, fiind o problemă reală, cu efecte negative pe termen lung. Deși mulți părinți și profesori confundă simptomele cu o simplă lipsă de interes pentru școală, fobia școlară este o suferință autentică, care necesită tratament de specialitate și sprijin constant.

Ce este fobia școlară și cum se manifestă?

Fobia școlară este o formă de anxietate severă, manifestată prin simptome fizice și emoționale, care apar în special în momentele în care copilul trebuie să meargă la școală. Potrivit specialiștilor, elevii afectați de această tulburare prezintă stări de panică, refuz alimentar, plâns necontrolat și dificultăți de interacțiune socială.

Svetlana Milencovici, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Arad, explică faptul că simptomele pot fi variate și adesea interpretate greșit de către părinți și profesori.

„De regulă, apar probleme care țin de alimentație: copilul are diaree, vomită sau refuză să se alimenteze. Plânsul apare frecvent, mai ales dimineața, când trebuie să meargă la școală. În plus, copiii își limitează interacțiunile sociale și au dificultăți în a participa la activități de grup.”

Părinții tind să creadă că este vorba despre un simplu refuz al copilului de a merge la școală, dar, în realitate, este vorba despre o suferință reală, care necesită sprijin specializat.

„Prima dată, părintele, la fel ca și dascălul, suspiciază copilul de chiulangită cronică. Se crede că elevul nu vrea să meargă la școală doar din comoditate, dar nu este așa. Fobia școlară este o suferință accentuată, iar copiii chiar nu se simt bine,” adaugă Svetlana Milencovici.

Un fenomen în creștere. Câte cazuri sunt raportate?

Fobia școlară nu este un caz izolat, iar numărul copiilor afectați este în creștere. La nivelul județului Arad, de exemplu, au fost diagnosticați 16 elevi cu această afecțiune, iar trei dintre aceștia au primit recomandare de învățământ la domiciliu.

„În acest moment, avem 16 elevi diagnosticați cu fobie școlară, dintre care trei sunt înscriși în programul de învățământ la domiciliu,” a declarat Marius Gondor, inspector școlar general la ISJ Arad.

Această situație nu este unică pentru județul Arad, ci se regăsește în întreaga țară, unde tot mai mulți elevi prezintă simptome similare și necesită sprijin psihologic pentru a depăși problema.

Care sunt cauzele? Tehnologia și pandemia, factori agravanți

Printre factorii care contribuie la creșterea numărului de cazuri de fobie școlară se numără expunerea excesivă la tehnologie, lipsa interacțiunii sociale și efectele pe termen lung ale pandemiei de COVID-19.

„Este îngrijorător. Una dintre cauzele principale este interacțiunea excesivă a copiilor cu mediul online. Petrec foarte mult timp pe telefon, în fața calculatorului, jucând jocuri online și astfel își pierd abilitatea de a relaționa cu alți copii,” explică Ana Gavrilă, consilier școlar.

Pe lângă dependența de tehnologie, pandemia a avut un impact puternic asupra sănătății mentale a copiilor, determinând izolarea acestora și dificultăți în readaptarea la viața școlară.

„Fobia școlară este un fenomen în creștere. Comparativ cu anii trecuți, avem un număr foarte mare de cazuri. Factorii care contribuie sunt multipli, iar problema este una reală și alarmantă,” atrage atenția Diana Trifa, medic neuropsihiatru.

Ce soluții există pentru copiii care se confruntă cu această problemă?

Specialiștii subliniază că fobia școlară nu trebuie ignorată și că sprijinul familiei și al cadrelor didactice este esențial. În unele cazuri, este necesară intervenția unui psiholog, pentru ca problema să fie identificată și tratată la timp.

Părinții trebuie să fie atenți la simptomele care pot indica fobia școlară și să nu pună reacțiile copiilor pe seama mofturilor. De asemenea, este important ca școala să ofere sprijin și soluții pentru integrarea treptată a elevilor cu această afecțiune.

„Fobia școlară poate fi depășită cu ajutorul părinților și profesorilor. Este absolut necesar ca părinții să colaboreze cu specialiști pentru ca problema să fie identificată la timp și tratată corespunzător,” mai adaugă specialiștii.

În unele cazuri, pentru elevii cu forme severe de fobie școlară, școlile pot oferi alternative, precum predarea la domiciliu, însă acest lucru nu este o soluție pe termen lung. Obiectivul principal trebuie să fie integrarea copilului în colectivitate și sprijinirea acestuia în depășirea fricii.

Concluzie: fobia școlară – o problemă serioasă, dar tratabilă

Fobia școlară este o problemă reală, care afectează un număr tot mai mare de elevi. Simptomele, de la anxietate și refuzul de a merge la școală, până la probleme fizice precum greață sau dureri de burtă, sunt adesea interpretate greșit de către adulți.

Cauzele sunt multiple, de la utilizarea excesivă a tehnologiei la impactul pandemiei asupra sănătății mentale a copiilor. Totuși, această problemă poate fi gestionată cu succes prin sprijin emoțional, colaborare între părinți, profesori și psihologi, precum și prin terapii adaptate nevoilor fiecărui copil.

Autoritățile și specialiștii trag un semnal de alarmă și subliniază importanța depistării timpurii a acestei afecțiuni, pentru ca elevii să poată beneficia de sprijinul necesar și să revină, treptat, la o viață școlară normală.

Rămâi la curent cu ultimele materiale exclusive și noutăți despre tot ce te interesează, pe Canalul nostru de WhatsApp!

Urmăriți EGO.ro și pe
Cum face Gabriela Cristea sarmale pentru Crăciun. Ce secret are
9 0 note
Ți plăcut articolul? Dă și tu o notă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *