Pe fondul creșterii preocupărilor legate de impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor, un grup de cercetători internaționali atrage atenția asupra unei probleme majore: interdicțiile stricte privind utilizarea smartphone-urilor de către copii nu oferă soluții reale pe termen lung. În locul unei abordări bazate pe restricții, specialiștii recomandă o strategie construită în jurul educației digitale personalizate și a designului responsabil al tehnologiei.
Această poziție vine ca reacție la recentele propuneri legislative din Marea Britanie care vizează interzicerea completă a telefoanelor mobile în școli. Într-un articol publicat în prestigioasa revistă British Medical Journal (BMJ), cercetători de la universități de renume precum Cambridge, Birmingham, Harvard, dar și instituții din Suedia și Brazilia, subliniază că nu există suficiente dovezi care să arate că interdicțiile contribuie la îmbunătățirea sănătății mintale, a performanței școlare sau a comportamentului copiilor.
Potrivit Dr. Victoria Goodyear, cercetătoare la Institutul pentru Sănătate Mintală din cadrul Universității din Birmingham, simpla limitare a accesului copiilor la telefoane „nu face decât să întârzie o problemă care va reapărea în adolescență sau la maturitate”. Ea explică:
„Astfel de abordări sunt doar soluții provizorii. Nu sprijină o interacțiune sănătoasă și durabilă cu spațiile digitale și nu pregătesc copiii pentru tranziția către o lume dominată de tehnologie.”
Mai mult, o evaluare recentă a politicilor școlare din Anglia arată că interdicțiile privind telefoanele mobile nu au dus la îmbunătățiri în ceea ce privește somnul, activitatea fizică sau rezultatele academice ale elevilor. De asemenea, nu s-a constatat o scădere semnificativă a timpului petrecut de aceștia pe rețelele sociale sau a comportamentului problematic online.
În loc să fie excluși din mediul digital, copiii ar trebui încurajați să utilizeze tehnologia într-un mod echilibrat și adaptat vârstei lor, susțin experții. Soluția? Un ecosistem complet de protecție, format din:
Specialiștii compară această abordare cu modul în care societatea a răspuns în trecut la riscurile generate de utilizarea automobilelor:
„În loc să interzicem mașinile, am introdus centuri de siguranță, airbaguri, teste de siguranță și am reglementat traficul. Același model ar trebui aplicat și în cazul tehnologiei.”
Chiar dacă utilizarea excesivă a telefoanelor și rețelelor sociale a fost asociată cu efecte negative asupra sănătății fizice și mintale, crearea unor momente și spații fără tehnologie trebuie să fie parte dintr-o strategie echilibrată, nu o măsură unică. Experții avertizează că eliminarea completă a accesului poate submina dreptul copiilor la o educație digitală completă, esențială în era în care trăim.
În Anglia, tema interzicerii telefoanelor mobile în școli este intens dezbătută în Parlament. Într-o sesiune recentă, lidera conservatorilor, Kemi Badenoch, a criticat guvernul pentru că a respins un amendament care propunea interdicția oficială a telefoanelor în școli. Premierul Keir Starmer a replicat că:
„Această propunere este complet inutilă. Aproape fiecare școală interzice deja telefoanele. Adevărata problemă este conținutul pe care copiii îl consumă.”Acest punct de vedere este susținut și de specialiști, care consideră că educația digitală și protejarea copiilor prin reguli clare sunt mult mai eficiente decât simplele interdicții.
Interzicerea completă a smartphone-urilor nu reprezintă o soluție durabilă pentru protecția copiilor. Educația digitală, legislația clară și implicarea activă a părinților și școlilor sunt cheia pentru a transforma tehnologia într-un aliat al dezvoltării sănătoase, nu într-un pericol.