Tragedia care a avut loc recent în comuna Crevedia aduce din nou în discuție legislația cu privire la GPL. După ce au avut loc trei explozii la o stație GPL din localitate, soldate cu 58 de victime, se discută despre măsurile de precauție atunci când vine vorba despre manipularea acestui gaz lichid. Ce este interzis pentru toți șoferii care conduc mașini cu GPL, potrivit legii. Este vorba despre o regulă clară cu privire la parcare.
Prescurtarea GPL vine de la gaz petrolier lichefiat. Acesta este un amestec de butan, propan și mai multe hidrocarburi, obținut prin rafinarea petrolului. În mod normal, acesta nu are miros, însă la fel ca gazul de la aragaz, este tratat cu metil mercaptan, pentru a putea fi detectat atunci când există scurgeri.
GPL-ul are numeroase întrebuințări. Este folosit pe post de combustibil pentru aparate de încălzire și de gătit, atât pentru casă, cât și pentru camping. De asemenea, fiind mai ieftin decât benzina și motorina, este utilizat pe post de combustibil pentru mașini. Pentru a funcționa cu GPL, mașinile au nevoie de o instalație specială, care se montează în portbagaj.
Cu toate că instalațiile sunt omologate și verificate, ele reprezintă un potențial pericol, motiv pentru care legislația cu privire la parcarea mașinilor cu GPL este clară. Posesorii de astfel de autovehicule nu au voie să le lase în parcările subterane. Motivul este legat de faptul că acest gaz este extrem de inflamabil și toxic. Dacă se evaporă, GPL-ul poate provoca intoxicare, fiind un gaz, atunci când vorbim despre locuri închise precum parcările subterane.
Un alt motiv este că, dacă au loc scurgeri de GPL, apare pericolul unei explozii sau pericolul de incendiu. La intrarea în anumite parcări subterane private, cum sunt cele ale unor mall-uri sau ale unor centre comerciale, este afișat un semn prin care șoferii sunt atenționați că mașinile cu GPL nu au voie în parcarea subterană.
În unele țări, la intrarea în parcări subterane există o persoană care verifică fiecare mașină, pentru a vedea dacă are instalație GPL. În prezent, în lume există aproape 28 de milioane de mașini care funcționează cu acest tip de combustibil. Majoritatea acestora sunt concentrate în câteva țări. În ultimii ani, jumătate din consumul global de gaz petrolier lichefiat a mers către câteva țari: Rusia, Turcia, Coreea de Sud, Italia, România și Ucraina.