Guvernul Spaniei a convenit asupra unui nou cod de conduită pentru producătorii de jucării. Aceștia nu vor mai folosi stereotipuri sexiste în reclamele lor. Companiile nu vor mai avea voie să folosească culori albastre sau roz pentru a sugera că produsele lor sunt destinate băieților sau fetelor. Astfel, jucăriile albastre și roz vor fi interzise în Spania.
„Codul de autoreglementare” va avea ca scop „evitarea prejudecăților și a rolurilor de gen și a reprezentării sexualizate a fetițelor”, a spus Ministerul Consumatorului din țară într-un comunicat.
„Se va evita asocierea exclusivă a jucăriilor care reproduc roluri, cum ar fi cele de îngrijire, muncă casnică și frumusețe pentru fetițe, și roluri de acțiune, activitate fizică și tehnologie pentru băieți”, a adăugat acesta.
„Reclamele vor încerca, de asemenea, să folosească un limbaj incluziv și să prezinte modele pozitive pentru a încuraja un consum sănătos, responsabil și durabil”.
Acordul a fost semnat de Guvern, Asociația Spaniolă a Producătorilor de Jucării și Autocontrol, care reglementează industria de publicitate.
Mai multe companii de jucării și agenți de publicitate au trebuit să retragă reclamele din cauza acuzațiilor de sexism. În decembrie anul trecut, ministrul spaniol pentru consumatori, Alberto Garzon, a organizat o „grevă” simbolică a jucăriilor pentru a protesta împotriva stereotipurilor de gen.
Mai multe țări europene au luat deja inițiative similare, inclusiv Autoritatea pentru Standarde de Publicitate din Marea Britanie, notează euronews.com
În Marea Britanie se duce o campanie națională de încurajare a producătorilor de jucării și comercianților cu amănuntul să renunțe la „stereotipurile leneșe” și segregarea jucăriilor în funcție de gen.
„Nu doar albastrul și rozul din magazinele de jucării mă enervează, ci și presupunerile făcute”, spune Sam Larkin, o mamă a doi băieți – Arthur și Austin, în vârstă de șapte și trei ani. „Dacă cumpăr dintr-un magazin, dacă vreau un sfat, primul lucru pe care mă întreb este dacă este pentru un băiat sau pentru o fată. Ar trebui să conteze asta chiar și în zilele noastre?”
Un raport major va fi publicat și urmează să îndemne industria să facă mai mult pentru a-și îmbunătăți jucăriile.
Anul trecut, organizatorul unei campanii pentru egalitate, Fawcett Society, a înființat o comisie. Aceasta, timp de 18 luni a analizat efectele stereotipurilor de gen în copilăria timpurie, pentru a afla cât rău provoacă. Este prima de acest fel în Marea Britanie.
Comisia își va publica concluziile la sfârșitul acestei luni. Recomandările pentru acțiuni urgente și colaborare vor fi stabilite pentru trei sectoare principale: părinți, educație și comerț. Va cuprinde domenii precum jucării, îmbrăcăminte și cărți, cumpărături online și frumusețe.
Raportul evidențiază că industria jucăriilor trebuie să-și asume responsabilitatea pentru a nu perpetua stereotipurile de gen. Industria jucăriilor este estimată la de 3,2 miliarde de lire sterline.
Sam Smethers, directorul executiv al Societății Fawcett, a declarat: „Când facem cumpărăturile de Crăciun anul acesta, avem de ales; nu trebuie să ne ocupăm de vechile stereotipuri obosite despre fete ca prințese și băieți ca și căutători de aventură. Uneori poate fi greu să găsești ceva puțin diferit pentru copii, dar există cadouri grozave. Stereotipurile de gen stau la baza unor probleme precum limitarea alegerilor de carieră pentru fete sau băieți care au dificultăți în a-și exprima emoțiile, așa că ceea ce le oferim copiilor noștri de Crăciun chiar contează”, scrie theguardian.com
Raportul relevă că 41% dintre părinți preferă să cumpere jucării care sunt neutre din punct de vedere sexual. Astfel, se potrivesc pentru orice copil.