Revenirea în România a tot mai multor familii din diaspora a creat o realitate nouă pentru școlile din țară: numărul elevilor care au studiat în străinătate și care acum revin în sistemul educațional românesc este în continuă creștere. În 2024, potrivit datelor oficiale, peste 9.700 de elevi din diaspora erau înscriși la școli din România. Fenomenul este în expansiune, iar autoritățile încep să ia măsuri concrete pentru a facilita reintegrarea acestora.
Mulți dintre acești copii s-au născut sau au crescut în străinătate, având un contact limitat cu limba română și cu specificul cultural al țării. Este cazul Larisei, o elevă de clasa a VII-a, care a trăit în Portugalia și a fost înscrisă recent la o școală din Tecuci.
„Ea s-a născut și a crescut acolo. A mers la o grădiniță și o școală catolică”, spune Gabriela Lupu, mama fetei.
Revenirea a fost o decizie de familie, iar participarea la cursurile speciale de acomodare a fost esențială pentru a o ajuta pe Larisa să se exprime mai ușor în limba maternă.
Și Claudia, elevă de clasa a X-a, s-a întors împreună cu familia din Italia. Deși vorbea româna în vacanțe, șocul revenirii a fost real.
„A fost greu, la început, să mă adaptez. Și cu colegii, și tot. Limba română e mult diferită la scris, față de italiană”, spune ea. Mama Claudiei confirmă dificultățile: „După 22 de ani afară, da, a fost greu. La un moment dat vorbeam doar italiană”.
Pentru a răspunde acestor provocări, Ministerul Educației solicită tuturor inspectoratelor școlare să desemneze un responsabil pentru elevii reveniți din străinătate. Scopul principal este constituirea unor grupe de acomodare, organizarea unor ore remediale și monitorizarea procesului de reintegrare.
Pe lângă aceasta, se va crea o bază de date cu elevii reveniți și cu grupele formate, pentru a urmări progresul acestora și eficiența măsurilor aplicate. Ministerul mai propune și evaluarea profesorilor implicați în acest proces, pentru a asigura o abordare unitară și eficientă la nivel național.
Un exemplu concret vine din Târgu Jiu, unde o școală generală cu aproape 1.500 de elevi are 115 copii veniți din străinătate. Dintre aceștia, trei frați au trecut prin întregul proces de acomodare. Directorul instituției, Vasile Udroiu, spune că adaptarea nu a fost ușoară, dar rezultatele sunt încurajatoare:
„Chiar dacă procesul de acomodare a fost unul greu, azi, din discuțiile și cu părinții și cu ei, nu s-ar mai întoarce în Occident”.
În fiecare an, aceeași unitate de învățământ primește între 30 și 40 de solicitări de înscriere din partea familiilor revenite în țară.
Deși procesul de readaptare este uneori dificil, mulți dintre copiii reveniți simt că România este „acasă”. Alexia Marina Mocanu, elevă în clasa a X-a, afirmă cu sinceritate:
„Oamenii-s altfel, la școală e altfel. E altfel de mediu de viață și îmi place mai mult în țară, unde e casa mea”.