Programa informatică BAC 2022. Elevii claselor a XII-a au susținut luni și marți primele probe scrise ale examenului maturității, la Limba și literatura română, respectiv Matematică sau Istorie (proba obligatorie a profilului). Candidații se pregătesc acum pentru proba opțională în funcție de profil și specializare, pe care o vor susține miercuri, 22 iunie. Pentru a-și face o idee despre cum ar putea arăta subiectele de mâine la examenul de informatică, elevii pot consulta programa publicată de Ministerul Învățământului.
Programa la informatică pentru examenul de bacalaureat 2022 a fost realizată conform prevederilor programei școlare în vigoare și publicată de Ministerul Educației în urmă cu aproximativ două luni.
În cadrul examenului național de bacalaureat, informatica are statutul de disciplină opțională, putând fi susținută în funcție de profilul și specializarea urmate.
Astfel, există două programe pentru bac la informatică: pentru specializările matematică-informatică și științe ale naturii.
Variantele de subiecte pentru examenul național de bacalaureat 2022 evaluează competențele și conținuturile din prezenta programă la informatică, iar baremele de evaluare și de notare prevăd acordarea punctajelor pentru orice modalitate corectă de rezolvare a cerințelor.
Subiectele pentru examenul de bacalaureat au fost elaborate conform programei și nu au vizat un anumit manual.
1. Algoritmi
1.1. Noțiunea de algoritm, caracteristici
1.2. Date, variabile, expresii, operații
1.3. Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
1.4. Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
2. Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
2.1. Vocabularul limbajului
2.2. Constante. Identificatori
2.3. Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
2.4. Definirea tipurilor de date
2.5. Variabile. Declararea variabilelor
2.1. Structura programelor. Comentarii
2.2. Expresii. Instrucțiunea de atribuire
2.3. Citirea /scrierea datelor
2.4. Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
3. Subprograme predefinite
3.1. Subprograme. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
3.2. Proceduri și funcții predefinite
4. Tipuri structurate de date
4.1. Tipul tablou
4.2. Tipul șir de caractere: operatori, proceduri și funcții predefinite pentru: citire, afișare, concatenare, căutare, extragere, inserare, eliminare
4.3. Tipul înregistrare
5. Fișiere text
5.1. Fișiere text. Tipuri de acces
5.2. Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
6. Algoritmi elementari
6.1. Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
6.2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid
6.3. Șirul lui Fibonacci
6.4. Determinare minim/maxim
6.5. Metode de ordonare: metoda bulelor, selecției
6.6. Interclasare
6.7. Metode de căutare: secvențială, binară
6.8. Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat
7. Subprograme definite de utilizator
7.1. Proceduri și funcții: declarare și apel, parametri formali și parametri efectivi, parametri transmiși prin valoare, parametri transmiși prin referință, variabile globale și variabile locale, domeniu de vizibilitate
7.2. Proiectarea modulară a rezolvării unei probleme
8. Recursivitate
8.1. Proceduri și funcții recursive
9. Metoda backtracking
9.1. Probleme de generare
10. Generarea elementelor combinatoriale
10.1. Permutări, aranjamente, combinări
10.2. Produs cartezian, submulțimi
11. Grafuri
11.1. Grafuri neorientate: terminologie (nod/vârf, muchie, adiacență, incidență, grad, lanț, lanț elementar, ciclu, ciclu elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (conex, componentă conexă, graf complet), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență)
11.2. Arbori: terminologie (nod, muchie, rădăcină, descendent, descendent direct/fiu, ascendent, ascendent direct/părinte, frați, nod terminal, frunză), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, vector de „tați”)
1. Algoritmi
1.1. Noțiunea de algoritm, caracteristici
1.2. Date, variabile, expresii, operații
1.3. Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă
1.4. Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
2. Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere)
2.1. Vocabularul limbajului
2.2. Constante. Identificatori
2.3. Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali
2.4. Definirea tipurilor de date
2.5. Variabile. Declararea variabilelor
2.6. Structura programelor. Comentarii
2.7. Expresii. Instrucțiunea de atribuire
2.8. Citirea/scrierea datelor
2.9. Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
3. Subprograme predefinite
3.1. Subprograme. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor
3.2. Proceduri și funcții predefinite
4. Tipuri structurate de date
4.1. Tipul tablou – tablouri unidimensionale
5. Fișiere text
5.1. Fișiere text. Tipuri de acces 5.2. Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
6. Algoritmi elementari
6.1. Probleme care operează asupra cifrelor unui număr
6.2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid
6.3. Șirul lui Fibonacci
6.4. Determinare minim/ maxim
6.5. Metode de ordonare: metoda bulelor, selecției
6.6. Interclasare
6.7. Metode de căutare: secvențială, binară
6.8. Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat