Se schimbă sistemul de notare pengtru elevi: Începând cu septembrie 2025, sistemul de notare și evaluare din învățământul preuniversitar din România va suferi modificări semnificative, ca urmare a introducerii noilor standarde naționale de evaluare pentru fiecare disciplină. Aceste standarde, care sunt încă în curs de dezvoltare, vor înlocui criteriile actuale de evaluare folosite de profesori în procesul de notare. Schimbările sunt reglementate de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP 2024) și vor afecta toate nivelurile de învățământ, de la cel primar până la cel liceal.
Potrivit articolului 101, alineatul 3 din ROFUIP 2024, începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările elevilor vor trebui realizate în baza standardelor naționale de evaluare, care vor fi elaborate pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Pentru disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, standardele vor fi dezvoltate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE). În ceea ce privește disciplinele specifice învățământului tehnologic, standardele vor fi realizate de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual (CNÎTTD).
Cu toate acestea, aceste instituții nu sunt încă operaționale, iar standardele de evaluare respective nu au fost încă elaborate. Prima încercare de a dezvolta aceste standarde a fost proiectul STANDEV, inițiat în iunie 2022. Proiectul a fost, însă, abandonat din cauza imposibilității de a finaliza standardele într-un termen scurt. Secretarul de stat Bogdan Cristescu a recunoscut, în mai 2024, că timpul alocat pentru dezvoltarea standardelor a fost insuficient, ceea ce a dus la închiderea proiectului fără un anunț oficial.
În locul proiectului STANDEV, Ministerul Educației a lansat recent un nou program denumit RECRED, finanțat din fonduri europene, care urmărește, printre altele, și elaborarea acestor standarde de evaluare. Proiectul RECRED, care se va desfășura pe o perioadă de 48 de luni, până în 2028, include formarea cadrelor didactice din învățământul liceal pentru aplicarea la clasă a noilor planuri-cadru și programe școlare. Managerul acestui proiect, Merima Petrovici, a declarat că structura proiectului a fost deja stabilită și că acesta se va concentra pe actualizarea documentelor de politică curriculară și pe elaborarea ghidurilor necesare pentru implementarea noilor standarde.
Totuși, dacă standardele de evaluare nu vor fi finalizate până la termenul stabilit, aplicarea lor din septembrie 2025 ar putea deveni imposibilă. Această incertitudine adaugă presiune asupra cadrelor didactice, care, conform noilor reglementări, vor fi obligate să respecte aceste standarde în evaluările lor. Nerespectarea standardelor va fi considerată abatere disciplinară, conform Legii Educației nr. 198/2023, și va putea fi sancționată.
Conform noilor prevederi legislative, evaluarea elevilor se va baza pe standardele naționale stabilite de CNCE și CNÎTTD. Rezultatele evaluărilor vor fi exprimate prin calificative, note sau rapoarte, în funcție de nivelul de învățământ. De exemplu, în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, elevii vor primi calificative de tipul „foarte bine”, „bine”, „suficient” sau „insuficient”, în timp ce în gimnaziu și liceu se vor folosi note de la 1 la 10.
Controlul respectării standardelor naționale de evaluare va fi realizat prin inspecția școlară, iar profesorii care nu se conformează acestor standarde vor fi sancționați. Articolul 97 din Legea Educației prevede că evaluarea realizată pe baza acestor standarde va sta la baza planurilor individuale de învățare, care vor fi dezvoltate de către profesorii de la clasă. În plus, CNCE va organiza o Bancă de Instrumente de Evaluare, menită să sprijine procesul de evaluare prin furnizarea de modele și orientări pentru profesori.
Reformarea sistemului de evaluare și notare în învățământul preuniversitar din România reprezintă o schimbare majoră care va avea un impact semnificativ asupra întregului proces educațional. Deși intențiile Ministerului Educației sunt de a asigura o evaluare unitară și comparabilă la nivel național, implementarea acestor standarde depinde de finalizarea în timp util a proiectelor de dezvoltare a standardelor. Până atunci, rămâne de văzut cum vor fi gestionate aceste schimbări și cum vor afecta ele atât cadrele didactice, cât și elevii din sistemul preuniversitar.