Ministerul Educației a cerut recent inspectorilor școlari și directorilor să verifice dacă elevii respectă interdicția privind utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs. Deși această regulă este prevăzută atât în Legea educației, cât și în statutul elevului și regulamentele interne ale școlilor, realitatea din teren arată că aplicarea ei nu este uniformă în toate unitățile de învățământ.
Măsura, implementată de la începutul acestui an școlar, a fost adoptată pentru a reduce distragerile și pentru a îmbunătăți calitatea actului educațional. În multe instituții, elevii sunt obligați să predea telefoanele înainte de începerea cursurilor și le pot folosi doar în scop educativ, cu acordul profesorilor. Cu toate acestea, în unele școli, practica este diferită, iar reglementările nu sunt respectate în totalitate.
În anumite unități de învățământ, organizarea este strictă, iar elevii s-au obișnuit deja cu această regulă. Telefoanele sunt colectate fie de învățători și profesori, fie sunt depozitate în dulapuri speciale, până la finalul orelor.
„Noi, când intrăm la ore, predăm telefoanele și le folosim doar dacă ne cer domnii profesori. Dacă nu sunt situații speciale, telefonul rămâne închis în dulap și îl luăm când ieșim de la ore”, explică un elev.
Un alt elev confirmă că dispozitivele sunt utilizate exclusiv în scop educativ: „Noi de fiecare dată le folosim doar atunci când profesorul ne permite”.
La Colegiul Național „Costache Negri” din Galați, sistemul diferă în funcție de nivelul de învățământ. „La învățământul primar, învățătoarele colectează telefoanele elevilor la începutul programului și le înapoiază la final. La gimnaziu și liceu, lucrurile sunt mai relaxate – fiecare profesor decide dacă la începutul orei solicită elevilor să depună telefoanele într-un loc special amenajat sau nu”, explică Andra Ionescu, directorul instituției.
Cu toate acestea, interdicția nu este respectată în toate școlile. O simplă căutare pe rețelele sociale arată numeroase videoclipuri filmate chiar în timpul orelor de curs, semn că unii elevi încă reușesc să utilizeze telefoanele fără permisiune.
Directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe, a observat că unii elevi încearcă să păcălească sistemul aducând telefoane suplimentare:
„Vin cu telefoane duble, unele fără cartelă, și le pun acolo în dulap, în ideea că nimeni nu observă, dar ghici ce? Se observă. Nu avem situații în care copilul să intre pe TikTok și să se audă în timpul orei, dar folosesc rețelele de socializare, trimit mesaje între ei și unii chiar le utilizau pentru copiat”.
Pentru a preveni astfel de situații, Ministerul Educației a solicitat școlilor să reexamineze regulamentele interne și să stabilească metode mai eficiente de prevenire și sancționare a încălcărilor.
Interzicerea utilizării telefoanelor mobile la ore nu este o măsură specifică doar României. Tot mai multe state implementează astfel de reguli pentru a preveni efectele negative ale tehnologiei asupra procesului de învățare.
Un raport recent al UNESCO arată că 79 de sisteme de educație din întreaga lume au adoptat interdicția utilizării telefoanelor în școli. Printre motivele invocate se numără distragerea atenției elevilor, scăderea performanțelor academice și riscurile legate de confidențialitatea datelor.
În România, aplicarea acestei măsuri este încă inegală, dar autoritățile promit controale mai stricte și soluții mai eficiente pentru a asigura un mediu de învățare fără distrageri digitale.