Știai că problemele de inimă pot fi auzite în vocea cuiva, înainte ca respectiva persoană să știe că are o problemă? Un nou studiu a descoperit că afecțiunile cardiace care necesită tratament pot fi detectate în modul în care cineva vorbește. Iată cum este posibil acest lucru.
Cercetătorii de la Clinica Mayo din SUA au creat un algoritm inteligent artificial care detectează mici schimbări în vorbire. Dintr-un grup de 108 persoane etichetate ca având risc de probleme cardiace, aproape 60% care au obținut un scor mai mare la testul vocal au ajuns la spital în decurs de doi ani.
Jaskanwal Deep Singh Sara, medic cardiolog la Clinica Mayo și autorul principal al studiului, a declarat:
„Noi înșine nu putem auzi aceste caracteristici particulare. Această tehnologie folosește învățarea automată pentru a cuantifica ceva ce nu este ușor de cuantificat pentru noi, folosind creierul și urechile noastre”.
S-a constatat că persoanele cu un scor ridicat al biomarkerilor vocali aveau un risc de 2,6 ori mai mare de a avea o acumulare de plăci în arterele inimii. De asemenea, aceștia aveau de trei ori mai multe șanse să prezinte dovezi ale unei acumulări de plăci la testele medicale, în comparație cu cei care aveau un scor scăzut, scrie The Sun.
La începutul studiului, radiografiile au evaluat starea arterelor inimii. Persoanele implicate în acesta au fost apoi rugate să înregistreze trei mostre de voce de 30 de secunde cu ajutorul aplicației pentru smartphone Vocalis Health. Una dintre ele a fost un text pregătit, a doua a fost o experiență personală pozitivă, iar a treia a fost o experiență personală negativă.
Sistemul bazat pe inteligență artificială a fost antrenat să analizeze mai mult de 80 de caracteristici ale înregistrărilor vocale, cum ar fi frecvența, amplitudinea, tonul și cadența, pe baza unui set de antrenament de peste 10.000 de mostre de voce colectate în Israel.
Din studiile anterioare, cercetătorii au găsit șase caracteristici care se corelau cu boala coronariană, care au fost apoi folosite pentru a realiza un singur scor pentru fiecare persoană.
O treime dintre pacienți aveau un scor ridicat și prezentau risc, iar două treimi aveau un scor scăzut.
„Telemedicina este neinvazivă, rentabilă și eficientă și a devenit din ce în ce mai importantă în timpul pandemiei. Nu sugerăm că tehnologia de analiză a vocii ar înlocui medicii sau că ar înlocui metodele existente de furnizare a asistenței medicale, dar credem că există o oportunitate uriașă pentru ca tehnologia vocală să acționeze ca un adjuvant la strategiile existente.
Furnizarea unei mostre de voce este foarte intuitivă și chiar plăcută pentru pacienți, iar aceasta ar putea deveni un mijloc scalabil prin care să îmbunătățim gestionarea pacienților.”, a mai precizat dr. Sara.